CIEKAWE ARTYKUŁY

Russel

***************************************************************************************************************

POLECAMY!!!

Pozytywna dyscyplina – czy to w ogóle możliwe?
Monika Koziatek

"Słowo "dyscyplina” wzbudza wśród dorosłych różne emocje. Jedni, sięgając pamięcią do własnego dzieciństwa, przypominają sobie surowe kary/konsekwencje za niewłaściwe zachowanie. Inni, kojarzą dyscyplinę (oczywiście w ujęciu metaforycznym) nawet z pasem, który miał „przypominać” co się stanie, jeśli się czegoś nie zrobi, bądź zrobi w niezadowalający rodziców sposób."

Zachęcam do zapoznania się z całym artykułem tutaj!

*******************************************************************************************************************

Magdalena Boćko-Mysiorska
Jak mózg dziecka uczy się empatii?

"Coraz częściej mówi się dzisiaj o istocie empatii w rodzicielstwie, edukacji, relacjach partnerskich i zawodowych. Wszyscy wiemy, jak wielką wartość niesie ze sobą empatyczna komunikacja i jak bardzo dobroczynnie wpływa ona na rozwój inteligencji oraz budowanie autentycznych i trwałych relacji z innymi ludźmi. Jako świadomi rodzice chcielibyśmy więc, aby nasze dzieci były empatyczne teraz i w swojej dorosłości. Tylko czy możemy nauczyć je empatii?"
Odpowiedź na to pytanie znajdą Państwo na stronie dziecisąważne, gdzie znajduje się cały artykuł.
***************************************************************************************************************************

“Pozwólmy nauczać dzieciom” – francuski film o zaufaniu i naturalnym procesie rozwoju - Ewa Krogulska

"Wyobraźmy sobie, iż istnieje planeta bez szkół lub nauczycieli, gdzie nauczanie nie jest znane, a jednak jej mieszkańcy poprzez codzienne życie i poruszanie się dowiadują się wszystkich rzeczy, a w ich umysłach odbywa się cały proces nauczania. Myślicie pewnie, że przesadzam? Oczywiście, to wydaje się dziwaczne, a jednak jest rzeczywistością. To sposób, w jaki uczy się dziecko. Taką właśnie ścieżką dziecko podąża. Uczy się wszystkiego bez świadomości, że jest to nauka. Stopniowo przechodzi od nieświadomości ku świadomości, krocząc ku coraz większej radości i miłości". Maria Montessori.

Taki wstęp do artykułu Ewy Krogulskiej na pewno zachęca do dalszej lektury. Zapraszam do przeczytania całego artykułu na stronie dziecisąważne oraz obejrzenia filmu o którym w nim mowa.

*****************************************************************************************

Lepienie, budowanie, tworzenie konstrukcji… Dlaczego zabawy konstrukcyjne są ważne dla rozwoju dziecka? - Ewa Krogulska

Zabawa jest naturalną dziecięcą aktywnością, tak samo potrzebną do rozwoju, jak zbilansowana dieta czy ruch na świeżym powietrzu. W ten sposób dzieci nie tylko się uczą, integrują swoje doświadczenia i pokonują ograniczenia , ale także realizują swoje potrzeby i pragnienia.

Zachęcam gorąco do zajrzenia na stronę dzieci są ważne, gdzie znajdą Państwo cały artykuł.

*****************************************************************************************

18 zabaw wspierających integrację sensoryczną dziecka. - Ewa Krogulska

Zaburzenia integracji sensorycznej to jedne z trudności częściej diagnozowanych u dzieci. Wzrost problemów z przetwarzaniem bodźców może być pokłosiem rosnącej liczby cesarskich cięć. W grupie ryzyka są także m.in. maluchy z tzw. ciąż leżących i powikłanych oraz dzieci urodzone przed terminem. Bez względu na przyczynę problemów warto jednak jak najwcześniej zadbać o odpowiednią stymulację.

Do lektury całego artykułu zapraszam na stronę dzieci są ważne.

*****************************************************************************************

Jak nauczyć dziecko wycinania nożyczkami?

Co zrobić aby opanowało tę umiejętność? Z punktu widzenia nas - dorosłych jest to zupełnie łatwe jednak dla dziecka, którego sprawność motoryczna jest jeszcze ograniczona - niezupełnie. Zachęcam Państwa do zapoznania się z ciekawym artykułem podającym konkretne przykłady jak wyrobić u dziecka tę umiejętność - tutaj!

***************************************************************************************************************

Prosisz a dziecko Cię nie słucha? Jak rozmawiać bez złości?

Joanna Berendt i Magdalena Sendor

Zaczniemy od przytoczenia realnej sytuacji, jednej z wielu mających miejsce każdego dnia.

Dziecko bawi się z kolegą na świetlicy. Przychodzi po nie rodzic i prosi, by dziecko zakończyło zabawę i przygotowało się do wyjścia. Dziecko kontynuuje zabawę, więc rodzic ponawia prośbę. Dziecko nadal się bawi. Rodzic ponawia prośbę, z tym samym skutkiem. Zdenerwowany informuje dziecko, że jeśli za dwie minuty nie założy butów, nie będzie oglądało ulubionych Pingwinów z Madagaskaru. Dziecko podnosi wzrok i zaczyna płakać. Rodzic u kresu cierpliwości mówi do dziecka: „Proszę, załóż buty i kurtkę. Czekam na dole”.

W efekcie na końcu scenki mamy rozpłakane i rozżalone dziecko oraz zezłoszczonego, doświadczającego poczucia bezsilności rodzica. Co w tej sytuacji przyczyniło się do zdenerwowania rodzica? Przyjrzyjmy się temu, co dzieje się w jego głowie w odpowiedzi na odmowę dziecka, wyrażoną poprzez brak jasnej werbalnej reakcji na prośbę rodzica.

W naszej nawykowej komunikacji taką odmowę dziecka traktujemy jako przyczynę naszej złości. W rodzicielstwie inspirowanym Porozumieniem Bez Przemocy na odmowę patrzymy jedynie jak na bodziec, jak na coś, co tylko wskazuje nam, że jakaś nasza potrzeba jest niezaspokojona. Nie jest ona jednak przyczyną naszej złości. Ta ukryta jest głębiej. Nie widzimy jej, gdyż jest przykryta licznymi, często niemal nawykowymi myślami, które stanowią naszą interpretację danej sytuacji. Są to myśli takie jak:

„Tak nie powinno być”.
„Jak on może mnie tak ignorować. Powinien wiedzieć, że jestem zmęczona i chcę szybko wrócić do domu”.
„Trzeba było być bardziej surowym rodzicem, to nie zdarzałyby mi się takie sytuacje”.
„Muszę być bardziej stanowczy”.

Poznajecie te zdania?
Trzeba, muszę…"

Jeśli są Państwo ciekawi dalszej części artykułu zapraszam na stronę:

http://dziecisawazne.pl/prosisz-dziecko-cie-nie-slucha-jak-rozmawiac-bez-zlosci/

************************************************************************************************************

WPŁYW MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH NA ROZWÓJ DZIECKA

Fundacja „Dzieci Niczyje” prowadzi kampanię dla rodziców dzieci w wieku od 0 do 6 lat. Przestrzega przed zbyt wczesnym udostępnianiem dzieciom urządzeń elektronicznych, jak smartfony i tablety. Wskazują na negatywne skutki dla rozwoju maluchów, dają również rady jak mądrze korzystać z w/w mediów elektronicznych.

Polecam przeczytanie i wysłuchanie artykułu na stronie mama tata tablet