Ewaluacja wewnętrzna
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 11 sierpnia 2017 r.
w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
(Dz. U. poz. 1611 oraz z 2019 r. poz. 1575)
ogłoszono dnia 29 sierpnia 2017 r.
obowiązuje od dnia 1 września 2017 r.
Na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa, w odniesieniu do różnych typów szkół i rodzajów placówek, wymagania wobec publicznych szkół i placówek dotyczące realizacji niezbędnych działań, o których mowa w art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
§ 2. Wymagania, o których mowa w § 1, stanowią załącznik do rozporządzenia.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r.
******************************************************************************************************************
W związku z powyższym w naszej placówce co roku odbywa się ewaluacja wewnętrzna. Przedstawiamy Państwu projekt i wnioski z przeprowadzanej ewaluacji. Dziękujemy również wszystkim rodzicom, którzy w ramach ewaluacji wypełnili i oddali ankiety do badań.
******************************************************************************************************************
Wymaganie ewaluacyjne na rok szkolny 2020/2021: Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
Przedmiot ewaluacji to pozyskanie informacji czy nasze przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
Cele ewaluacji:
- Pozyskanie wiedzy na temat czy przedszkole rozpoznaje możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe każdego dziecka.
- Pozyskanie informacji czy przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji i stwarza warunki do rozwijania zainteresowań oraz wyrównywania braków.
- Pozyskanie informacji na temat opinii rodziców na temat sposobu i zakresu udzielania wsparcia dzieciom.
Odbiorcy ewaluacji: nauczyciele, dyrektor, rodzice
Czas realizacji ewaluacji: rok szkolny 2020/2021
Wykonawcy ewaluacji: zespół ds. ewaluacji w składzie:
Przewodnicząca: mgr Paulina Kolasa
Członkowie: mgr Karolina Łątka
mgr Monika Pawlicka
mgr Magdalena Szufrajda-Górniak
Pytania kluczowe (badawcze):
1.W jaki sposób w przedszkolu bada się i dokumentuje możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe dzieci oraz sytuację społeczną każdego dziecka?
2.W jaki sposób nauczyciele stosują zasadę indywidualizacji oddziaływań?
3.W jaki sposób udzielana jest dzieciom pomoc psychologiczno-pedagogiczna w toku bieżącej pracy?
4.Jak zorganizowano i jaki jest zakres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu?
5.Jaka jest opinia rodziców na temat wsparcia otrzymywanego w przedszkolu w kontekście potrzeb ich dzieci?
Kryteria ewaluacji:
- Systematyczność organizowanego wsparcia
- Skuteczność organizowanego wsparcia
- Zgodność z aktami prawnymi
Sposób gromadzenia danych: ankiety w formie papierowej, notatki w z analizy dokumentów w formie papierowej
Metody pozyskiwania informacji: badania ankietowe rodziców, badania ankietowe nauczycieli, analiza dokumentacji: dokumentacja dzienników pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dokumentacja arkuszy obserwacji, dokumentacja dzienników zajęć specjalistycznych, dzienników zajęć, statutu.
Narzędzia: ankieta dla nauczyciela, ankieta dla rodzica. Narzędzia zostają dołączone do niniejszego raportu w miejscu załączników.
Respondenci/źródła pozyskania informacji: nauczyciele - wychowawcy zatrudnieni w przedszkolu (13 os.) oraz rodzice dzieci przedszkolnych, 10 wybranych losowo z każdej z 13 grup.
Analiza dzienników zajęć i dzienników pomocy psychologiczno-pedagogicznej/zajęć specjalistycznych
W placówce organizuje się wiele różnorodnych form wsparcia dla dzieci. W ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej kładzie się nacisk na rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka oraz rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest prowadzona w toku bieżącej pracy i dokumentowana przez nauczycieli w dziennikach zajęć lub w teczkach wychowawców na kartach indywidualnej pracy z dzieckiem.
Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych zespół ds. Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej konstruuje Indywidualne Programy Edukacyjno - Terapeutyczne. Programy te tworzone są na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania dziecka. Ponadto każde dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych objęte jest rewalidacją indywidualną. Zajęcia prowadzone są na podstawie indywidualnych programów dostosowanych do potrzeb, możliwości i zainteresowań dziecka.
W przedszkolu organizuje się konkursy, do udziału w których zachęcane są dzieci o szczególnych uzdolnieniach np. Konkurs recytatorski “Przyroda w poezji dziecięcej”, konkurs plastyczno – techniczny “Szałowa Maska karnawałowa”.
Zespół swoją pracę dokumentuje w dziennikach indywidualnych zajęć rewalidacyjno- wychowawczych, dziennikach organizacji wczesnego wspomagania rozwoju. W owych dziennikach zespół odnotowuje organizację wczesnego wspomagania, rozkład zajęć, cele, zadania i harmonogram działań, indywidualny program zajęć, obecność dziecka na zajęciach i realizację tych zajęć, ocenę postępów dziecka, wnioski i zalecenia do dalszej pracy.
Logopeda w dzienniku logopedycznym również umieszcza rozkład zajęć, swoje zadania, procedurę i narzędzia badawcze, plan pracy, zestawienia danych dotyczących diagnozy i terapii logopedycznej, indywidualny program terapii i ocenę postępów.
Wszystkie dokumenty poddane analizie potwierdzają, iż przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
Analiza arkuszy obserwacji
Nauczyciele stosują arkusze obserwacji rozwoju dzieci dostosowane do ich wieku, kolejno dla 3, 4 i 5 latków. Przechowywane są w teczkach wychowawców. Wychowawcy korzystają z gotowych arkuszy proponowanych przez wydawnictwa oraz tworzonych samodzielnie na potrzeby grupy, opierając się na literaturze. Nauczyciele w grupach mieszanych posługują się dwoma arkuszami. Wszystkie obserwacje wstępna odbywają się w miesiącach październik - listopad, natomiast końcowe w maju. Niektórzy nauczyciele stosują również obserwacje śródroczne. Konstrukcja arkuszy zakłada podział na grupy kompetencji zdobywanych przez dziecko w obszarze rozwoju społecznego, emocjonalnego (w niektórych arkuszach społeczno - emocjonalnego łącznie), umysłowego (poznawczego) oraz fizycznego. Niekiedy arkusze uwzględniają osobne umiejętności z zakresu samoobsługi i sprawności manualnej.
W swoich badaniach nauczyciele korzystają z różnych zakresów punktowania określając dzięki nim poziomy opanowania przez dzieci danych kompetencji, kolejno poziom wysoki, średni i niski. Z każdego arkusza możemy się dowiedzieć czy dana umiejętność została przez dziecko przyswojona i w jakim stopniu lub czy poziom opanowania danej umiejętności jest dobry, wystarczający czy słaby.
Arkusze stosowane w grupach dzieci 5 letnich są bardziej rozbudowane, w związku z tym, że dzieci zdobywają więcej umiejętności. Mamy tu rozróżnienie na motorykę dużą i małą, przeżywanie emocji, odporność emocjonalna, umiejętność rozstawania się z opiekunem, stosunek do rówieśników, wiedze ogólną, rozwój mowy, przygotowanie do nauki czytania i pisania.
W swoich narzędziach nauczyciele zawierają też informacje dodatkowe o dzieciach dotyczące ich uzdolnień, trudności oraz zalecane wsparcie.
Analiza Statutu Przedszkola Samorządowego.
Statut Przedszkola Samorządowego z Oddziałami Integracyjnymi w Koronowie szczegółowo określa wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji. W celach określa sposób badania i dokumentowania możliwości psychofizycznych i potrzeb rozwojowych dzieci, między innymi poprzez: wspieranie dziecka, organizowanie zabaw i doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze rozwoju. Nauczyciele obserwują aktywność przedszkolaków w celu pozyskania o nich wiadomości dotyczących ich potrzeb i możliwości. Na tej podstawie realizują zajęcia zgodnie z potrzebami. Są to zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz zajęcia dydaktyczno – wychowawcze, stosując przy tym zróżnicowane metody i formy pracy z dzieckiem, dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.
Statut przytacza również systematyczną współpracę z rodzicami, na wniosek których, można udzielić pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Przedszkole organizuje Wczesne Wspomaganie Rozwoju swoim wychowankom, mające na celu pobudzenie psychoruchowego oraz społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności bądź nieprawidłowości do podjęcia nauki w szkole. Statut mówi o zadaniach zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz udzielanym wsparciu w zakresie Wczesnego Wspomagania Rozwoju, także o współpracy z rodzicami w tym zakresie.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana na bieżąco i przybiera formę pracy w placówce: zajęć rozwijających uzdolnienia, korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych porad i konsultacji. To nauczyciele udzielają i organizują tę pomoc. Statut reguluje więc organizację pracy przedszkola między innymi w zakresie przeprowadzanych tutaj badań, tzn. w zakresie wspomagania rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
Wnioski z przeprowadzonej ewaluacji
Na podstawie opracowanych zestawień, wykresów i tabel, można ustalić następujące wnioski, wynikające z przeprowadzonych badań, odnoszące się bezpośrednio do pytań kluczowych.
Wniosek 1:
Wszyscy nauczyciele zdobywają informacje o potrzebach i możliwościach dzieci opierając się na dokumentach, obserwacjach aktywności dziecka, obserwacjach relacji dziecka z rówieśnikami, analizie ich wytworów, sytuacjach edukacyjnych oraz wywiadach z rodzicami.
Wniosek 2:
Wszyscy ankietowani nauczyciele posiadają wiedzę na temat potrzeb i możliwości swoich wychowanków. Prawie wszyscy ustalają wnioski do pracy z dzieckiem odnosząc się do indywidualizacji oddziaływań. Nauczyciele dostosowują swoje działania do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci poprzez pracę indywidualną z zadaniami o odpowiednim stopniu trudności, pracę w oparciu o indywidualne programy wspomagania i korygowania rozwoju, różnicowanie stopnia trudności podczas zajęć, dostosowanie wymagań do tempa pracy, wzmacnianie dziecka poprzez dostrzeganie jego wysiłku.
Wniosek 3:
Wszyscy nauczyciele w procesie indywidualizacji korzystają w największym stopniu z pomocy logopedy, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, innych nauczycieli i rodziców. Nauczyciele zwracają uwagę, że w procesie indywidualizacji pracy największym problemem jest liczna grupa dzieci i częste nieobecności dzieci na zajęciach indywidualnych. Najczęstsze problemy, z jakimi nauczyciele zgłaszają dzieci do pomocy psychologiczno-pedagogicznej to zaburzenia mowy i trudności w uczeniu się.
Wniosek 4:
Nauczyciele w toku bieżącej pracy udzielają pomocy psychologiczno – pedagogicznej w zakresie dostosowywania stopnia trudności do możliwości dziecka i odpowiedniego tempa pracy, prowadzenia pracy indywidualnej i indywidualnych sposobów motywowania dziecka i rozkładania zadań na etapy.
Wniosek 5:
Według rodziców nauczyciele pozyskują informacje o potrzebach i możliwościach dzieci głównie poprzez wywiad z rodzicami i kartę zapisu do przedszkola. Rodzice w swoich opiniach wykazują, że nauczyciele interesują się potrzebami i możliwościami dzieci, a przedszkole podejmuje działania odpowiednie do potrzeb możliwości i uzdolnień ich dziecka. Rodzice otrzymują od nauczycieli informacje o rozpoznanych u ich dzieci potrzebach, możliwościach, uzdolnieniach czy zainteresowaniach.
Wniosek 6:
Zdaniem rodziców dzieci korzystają w przedszkolu z różnorodnych form pomocy: terapii logopedycznej, zajęć w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz zajęć rozwijających szczególne uzdolnienia.
Podsumowanie ewaluacji
Przedszkole rozpoznaje możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe dzieci. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji i stwarza warunki do rozwijania zainteresowań oraz wyrównywania braków.
Rodzice w swoich opiniach wykazują, że nauczyciele interesują się potrzebami i możliwościami dzieci, a przedszkole podejmuje działania odpowiednie do potrzeb możliwości i uzdolnień ich dziecka.
Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu działań oraz dalszych kierunków rozwoju przedszkola:
Zaleca się, aby wszyscy nauczyciele dokumentowali prowadzoną pracę indywidualną z dzieckiem i formułowali wnioski w zakresie indywidualizacji oddziaływań.
Zaleca się, aby nauczyciele zwracali większą uwagę na zainteresowania i uzdolnienia dzieci oraz prowadzili zajęcia z dzieckiem zdolnym bądź koła zainteresowań.
Ewaluowany obszar nie wymaga opracowania strategii w celu podniesienia jakości pracy!
******************************************************************************************************************
Projekt ewaluacji na rok szkolny 2019/2020
Projekt i opracowanie: Paulina Kolasa
Wymaganie: Rodzice są partnerami przedszkola
1. Przedmiot ewaluacji to badanie: Rodzice są partnerami przedszkola
2. Cel ewaluacji: Ocena działań przedszkola w zakresie inicjatyw rodziców na rzecz rozwoju dzieci.
3. Odbiorcy ewaluacji: nauczyciele, dyrektor, rodzice.
4. Czas realizacji ewaluacji: rok szkolny 2019/2020
5. Wykonawcy ewaluacji: zespół ds. ewaluacji w składzie:
Przewodnicząca: mgr Paulina Kolasa
Członkowie: mgr Jolanta Kołodziejczyk
mgr Dorota Zwierzykowska
mgr Karolina Łątka
6. Zakres badania:
- ustalenie, czy przedszkole realizuje zadania określone w uwagach do podstawy programowej w odniesieniu do rodziców,
- ustalenie, czy przedszkole udziela rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- analiza różnorodności form współpracy z rodzicami,
- ocena jakości form współpracy z rodzicami,
- ustalenie, w jaki sposób przedszkole pozyskuje opinie rodziców na temat swojej pracy i jak je wykorzystuje.
7. Pytania kluczowe (badawcze):
- Czy przedszkole realizuje zadania określone w uwagach do podstawy programowej w odniesieniu do rodziców?
- Czy przedszkole udziela rodzicom pomocy psychologiczno – pedagogicznej?
- Czy przedszkole stosuje różnorodne formy współpracy z rodzicami?
- Jak ocenia się formy współpracy z rodzicami?
- W jaki sposób przedszkole pozyskuje opinie rodziców na temat swojej pracy i jak je wykorzystuje?
8. Kryteria ewaluacji:
- Zgodność z aktami prawnymi
- Stopień zrozumienia
- Powszechność
- Dostępność
- Skuteczność.
9. Sposób gromadzenia danych:
- pozyskanie informacji od nauczycieli – ankieta,
- pozyskanie informacji od rodziców – ankieta,
- analiza dokumentacji współpracy z rodzicami,
- obserwacja form współpracy z rodzicami.
10. Metody: kwestionariuszowa, analiza dokumentów ilościowa, obserwacja, celowa metoda doboru, ankiety, wywiad.
11. Narzędzia: ankiety dla nauczycieli i rodziców, arkusz do analizy dokumentacji. Narzędzia zostały załączone w projekcie ewaluacji.
12. Respondenci/ źródła pozyskania informacji: nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu i rodzice dzieci (z każdej grupy przedszkolnej 5 losowo wybranych osób).
Wnioski z przeprowadzonej ewaluacji
Na podstawie opracowanych zestawień, wykresów i tabel, można ustalić następujące wnioski, wynikające z przeprowadzonych badań, odnoszące się bezpośrednio do pytań kluczowych.
Wniosek 1:
Przedszkole realizuje zadania określone w uwagach do podstawy programowej w odniesieniu do rodziców. Nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego. Informują rodziców o Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego.
Wniosek 2:
Przedszkole udziela rodzicom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formie warsztatów, rozmów indywidualnych, spotkań z logopedą oraz informowaniu o możliwości uzyskania wsparcia w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
Wniosek 3:
Przedszkole stosuje różnorodne formy współpracy z rodzicami. Zarówno rodzice jak i nauczyciele, także dokumentacja dyrektora potwierdzają następujące prowadzone w przedszkolu formy współpracy z rodzicami:
- Kontakt bezpośredni, rozmowy indywidualne.
- Zebrania ogólne i grupowe.
- Zajęcia otwarte dla rodziców.
- Spotkania warsztatowe dla rodziców.
- Udział w imprezach i uroczystościach.
- Kącik dla rodziców.
- Pedagogizacja rodziców.
- Wycieczki, festyny.
- Strona internetowa przedszkola.
- Gazetka dla rodziców / Kącik dla rodzica.
- Rada Rodziców.
Wniosek 4:
Najwyżej ocenianą formą współpracy przedszkola z rodzicami, został przez ankietowanych rodziców wskazany kontakt bezpośredni, rozmowy indywidualne i konsultacje bezpośrednie. Wysoko oceniano także zebrania ogólne i grupowe. Po analizie odpowiedzi, można stwierdzić, że dla znacznej części rodziców, bo aż 85% najwyżej ocenianą formą współpracy przedszkola z rodzicami są bezpośrednie kontakty na linii nauczyciel – rodzic.
Wniosek 5:
Nauczyciele pozyskują opinie rodziców na temat swojej pracy głównie poprzez rozmowy indywidualne i zebrania. 90% ankietowanych rodziców uważa, że ma możliwość przekazywać swoje uwagi i opinie dotyczące pracy przedszkola. Nie wszyscy nauczyciele pozyskują od rodziców rzeczone informacje.
Pozyskiwane informacje służą wdrażaniu i realizacji ciekawych pomysłów i oczekiwań rodziców oraz podniesieniu jakości współpracy z rodzicami.
Podsumowanie ewaluacji
Analiza pozyskanych informacji prowadzi do wniosku, że przedszkole współpracuje z rodzicami w różnych obszarach, pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy. Rodzice mają możliwość włączania się w różne działania przedszkola i współdecydowania o podejmowanych w przedszkolu decyzjach. Wiele działań realizowanych w placówce ma na celu wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci. Rodzice są zachęcani do dzielenia się opiniami na temat pracy przedszkola i korzystają z tej możliwości. Wśród wielu dowodów wymienionych przez rodziców i nauczycieli można wskazać: możliwość wyrażania swojego zdania podczas indywidualnych rozmów z nauczycielami, na zebraniach grupowych i ogólnych, jak również przy okazji uroczystości i imprez przedszkolnych. Rodzice mają wpływ na działania dydaktyczne, wychowawcze i organizacyjne przedszkola, a wyrażane przez nich opinie są uwzględniane. Rodzice doposażają ze środków Rady Rodziców sale zajęć w środki dydaktyczne i zabawki. Rodzice chętnie uczestniczą w podejmowanych działaniach – wspólnie organizują i przygotowują imprezy i uroczystości przedszkolne. Przedszkole podejmuje różne działania w celu wspierania rodziców w wychowaniu dzieci: pogadanki, warsztaty, wspólne rozwiązywanie problemów wychowawczych, wskazywanie możliwości uzyskania pomocy w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, badania logopedyczne, informacje na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej przedszkola.W trosce o polepszenie współpracy prowadzony jest kącik dla rodziców, w którym informuje się rodziców o bieżących sprawach, uroczystościach i innych ważnych wydarzeniach mających miejsce w przedszkolu i na polu oświaty.
Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i rekomendacje do dalszej pracy placówki.
Mocne strony:
- Nauczyciele pozytywnie wyrażają się na temat współpracy z rodzicami, którzy angażują się w życie przedszkola.
- Nauczyciele poszczególnych grup uważają, że mają dobry kontakt z rodzicami, a opinie i uwagi dotyczące rozwoju poszczególnych dzieci najczęściej wymieniane są w trakcie kontaktów indywidualnych. Rodzice stosują się do zaleceń dotyczących rozwoju ich dziecka.
- Rodzice wysoko oceniają organizację przedszkola oraz przepływ informacji, a o istotnych sprawach dowiadują się z systematycznie prowadzonej strony internetowej oraz tablic w holu przedszkola.
- Analiza dokumentacji grup dowodzi, że nauczyciele posiadają opracowane plany współpracy z rodzicami, a podczas zebrań omawiane są bieżące sprawy grup oraz podejmowane różnorakie działania w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu rodzinnego i przedszkola.
- W przedszkolu prowadzona jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna we współpracy z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, logopedia i elementy terapii pedagogicznej w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju oraz spotkania ze specjalistami.
- Przedszkole stwarza warunki do udziału dzieci w różnorodnych przedsięwzięciach: praca z dzieckiem zdolnym, udział w konkursach i programach, a rodzice chętnie wspomagają w realizowanych zadaniach.
Słabe strony:
- Tylko połowa wychowawców prowadzi zajęcia adaptacyjne, natomiast tylko dwoje – zajęcia otwarte.
- Nie wszyscy nauczyciele pozyskują od rodziców informacje o jakości pracy swojej i przedszkola.
Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu działań oraz dalszych kierunków rozwoju przedszkola.
- Kontynuować proces motywowania i angażowania rodziców do współpracy z przedszkolem.
- Na bieżąco informować rodziców o codziennych inicjatywach i potrzebach placówki poprzez stronę internetową, zebrania grupowe, kącik dla rodziców, w celu zwiększenia ich aktywności ukierunkowanej na współpracę z przedszkolem.
- W każdej grupie przynajmniej raz w roku zorganizować zajęcia otwarte i monitorować zainteresowanie rodziców tą kwestią.
- Opracować ankietę, mającą na celu sprawdzenie poziomu zadowolenia rodziców z pracy nauczyciela i przedszkola. (ankieta w wersji do zatwierdzenia przez Radę Pedagogiczną znajduje się w załączniku do niniejszego raportu).
Formy/ sposoby/ upowszechniania raportu.
Raport zostanie opracowany w formie dokumentu programu Microsoft Word i przedstawiony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w czerwcu (jeśli takowa się odbędzie w stanie zagrożenia COVID-19). W innym przypadku raport zostanie przesłany Radzie Pedagogicznej drogą elektroniczną. Rodzicom zaprezentowano wnioski z przeprowadzonej ewaluacji na stronie internetowej przedszkola, gdyż z uwagi na sytuację epidemiologiczną zebrania z rodzicami nie odbędą się.
Wersja papierowa znajdzie się również w dokumentacji dyrektora.
Ewaluowany obszar nie wymaga opracowania strategii w celu podniesienia jakości pracy!
******************************************************************************************************************
Projekt ewaluacji na rok szkolny 2018/2019
Projekt i opracowanie: Paulina Kolasa
Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
1. Cel ewaluacji: adekwatność podejmowanych działań do potrzeb przedszkola i środowiska.
2. Odbiorcy ewaluacji: nauczyciele, dyrektor, rodzice, niepedagogiczni pracownicy przedszkola.
3. Czas realizacji ewaluacji: rok szkolny 2018/2019
4. Wykonawcy ewaluacji: zespół ds. ewaluacji w składzie
Przewodnicząca: mgr Paulina Manienkow
Członkowie: mgr Magdalena Wiśniewska
mgr Arleta Kołodziejczyk
mgr Lidia Łuć
5. Przedmiot ewaluacji: ocena adekwatności współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym.
6. Pytania kluczowe (badawcze):
- W jaki sposób przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym?
- Które działania przedszkola zaspokajają potrzeby środowiska lokalnego?
- Jakie działania środowiska lokalnego zaspokajają potrzeby przedszkola?
- Co świadczy o celowości współpracy?
- Co świadczy o wzajemnych korzyściach wynikających ze współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym?
- Które działania podejmowane przez przedszkole we współpracy z organizacjami i instytucjami środowiska lokalnego pozytywnie wpływają na rozwój dzieci?
7. Kryteria ewaluacji:
I. W przedszkolu rozpoznaje się potrzeby i zasoby własne oraz środowiska lokalnego i na tej podstawie podejmuje inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju.
II. Przedszkole w sposób systematyczny i celowy, z uwzględnieniem specyfiki jego działania, współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.
III. Przedszkole prowadzi rozpoznanie swoich potrzeb i zasobów oraz środowiska lokalnego i na tej podstawie podejmuje się inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju.
8. Metody i narzędzia: ankieta dla dyrektora, dla nauczycieli i rodziców oraz dla pracowników niepedagogicznych przedszkola.
9. Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogram)
I. wrzesień 2018r. - opracowanie koncepcji ewaluacji,
II. październik 2018r. - opracowanie narzędzi do ewaluacji,
III. listopad 2018r. - maj 2019r. - zebranie informacji od rodziców, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i dyrektora przedszkola,
IV. czerwiec 2019r. - raport ewaluacyjny: opracowanie wyników i wniosków z ewaluacji, przedstawienie wyników dyrektorowi.
10. Format raportu: raport zostanie opracowany w formie prezentacji PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej przedszkola; najważniejsze wyniki przedstawione zostaną rodzicom na zebraniach
Wnioski:
Wniosek 1:
Rodzice potrafią wskazać w jaki sposób przedszkole współpracuje z instytucjami środowiska lokalnego, podając wiele uroczystości i imprez w ciągu całego roku szkolnego. 100% badanych rodziców zauważa korzyści płynące ze współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym dla rozwoju swojego dziecka i potrafi podać przykłady takich działań.
Rodzice nie potrafią jednak wykazać, w jaki sposób nauczyciele współpracują ze środowiskiem lokalnym. Nie posiadają wiedzy o rzeczywistych działaniach nauczycieli zmierzających do tej współpracy. Należy przeprowadzić rozmowy podczas zebrań z rodzicami i wskazać swoje działania w tym zakresie, a nie tylko ich efekty.
Wniosek 2:
Pracownicy niepedagogiczni przedszkola prawidłowo wskazują w jaki sposób przedszkole współpracuje z instytucjami środowiska lokalnego, podając przykłady uroczystości i imprez w ciągu roku szkolnego. Potrafią również wymienić wspólne działania przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz rozwoju wychowanków.
Pracownicy obsługi i administracji, tak jak badani rodzice nie mają wiedzy odnośnie rzeczywistych działań nauczycieli i przedszkola w ramach współpracy. Nie potrafią podać przykładów na współpracę nauczycieli ze środowiskiem lokalnym podczas imprez przedszkolnych. Należy częściej w rozmowach z obsługą i administracją oraz podczas zebrań z tym gronem podkreślać rolę i zadania nauczycieli w ramach organizacji uroczystości.
Wniosek 3:
Nauczyciele potrafią właściwie wskazać w jaki sposób przedszkole informuje o znaczeniu wychowania przedszkolnego dla rozwoju dzieci oraz w jaki sposób placówka prezentuje i upowszechnia informacje o ofercie prowadzonych w nim zajęć i podejmowanych działaniach. Umiejętnie podają także przykłady rozpoznawania w przedszkolu potrzeb i zasobów własnych oraz środowiska lokalnego. 100% badanych uważa, ze przedszkole jest pozytywnie oceniane przez środowisko lokalne i potrafi podać argumenty uzasadniające.
Wniosek 4:
Nauczyciele wykazują szeroki wachlarz instytucji, organizacji, firm i osób ze środowiska lokalnego z którymi prowadzą współpracę oraz podają przykłady tej współpracy i wskazują na korzyści z niej płynące dla dzieci. Badani potrafią podać przykłady problemów rozwiązywanych w placówce przy współpracy środowiska lokalnego oraz cele realizowane w przedszkolu dzięki owej wzajemnej relacji. Ankietowani nauczyciele prawidłowo podają działania dydaktyczne, wychowawcze i organizacyjne realizowane przez przedszkole we współpracy ze środowiskiem lokalnym w roku szkolnym 2017/2018 oraz bieżącym.
Wniosek 5:
50% badanych nauczycieli nie potrafi podać argumentów świadczących o tym, ze działania podejmowane przez przedszkole i organizacje oraz instytucje środowiska lokalnego wpływają na ich wzajemny rozwój. Na podstawie wszystkich powyższych wniosków można wysnuć założenie, że jest to raczej wynikiem niezrozumienia pytania i złej interpretacji jego treści, a niżeli niewiedzy w tym zakresie.
Wniosek 6:
Koncepcja pracy przedszkola wskazuje na potrzebę współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym. Dyrektor wskazuje w niej instytucje z którymi pracuje przedszkole. Zaznacza, ze nauczyciele realizując bieżącą tematykę pracy z grupą poszerzają ją poprzez współpracę ze środowiskiem lokalnym. Programy wychowania przedszkolnego wskazują na potrzebę współpracy nauczycieli przedszkola ze środowiskiem lokalnym poprzez realizowanie treści: Nasze rodziny, Nasza grupa, Nasza miejscowość, region. Programy zawierają także zasady, formy i przykłady organizowania współpracy z rodzicami.
Wniosek 7:
Programy realizowane w przedszkolu uwzględniają potrzeby środowiska lokalnego, m.in. współpracę z rodzicami, uroczystości i imprezy dla społeczności lokalnej, akcje charytatywne na rzecz społeczności lokalnej, promowanie zdrowego stylu życia, kultywowanie polskich tradycji.
Współpraca ze środowiskiem lokalnym jest systematyczna. Główne korzyści to obustronna promocja, aktywny rozwój dzieci i aktywizowanie środowiska lokalnego.
Podsumowanie ewaluacji
Założenia wstępne:
I. W przedszkolu rozpoznaje się potrzeby i zasoby własne oraz środowiska lokalnego i na tej podstawie podejmuje inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju.
II. Przedszkole w sposób systematyczny i celowy, z uwzględnieniem specyfiki jego działania, współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.
III. Przedszkole prowadzi rozpoznanie swoich potrzeb i zasobów oraz środowiska lokalnego i na tej podstawie podejmuje się inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju.
Założenia zostały potwierdzone i poparte przykładami w ankietach. Odpowiedzi na pytania badawcze znajdują się w opracowaniach dotyczących wyników badań.