KIERUNKI PRACY W ROKU SZKOLNYM 2021/2022
W naszym przedszkolu będą realizowane następujące kierunki pracy:
I. „Z BIEGIEM WISŁY- POZNAJEMY MIASTA POLSKI”
W nowoczesnym świecie, pełnym różnorodności, innowacji technologicznych, niekiedy przepychu, fascynacji obcymi kulturami, coraz częściej zapominamy o własnych korzeniach, pięknie naszej Ojczyzny, wartościach patriotycznych. Wychowanie patriotyczne bierze swój początek już w domu rodzinnym, potem towarzyszy dzieciom w przedszkolu, jak i życiu codziennym. Dziecko biorąc dobry przykład ze swojego rodzica, nauczyciela, ma wielką szansę stać się w przyszłości Prawdziwym Patriotą. „Z biegiem Wisły”- poznajemy miasta Polski- to wycieczka wzdłuż największej polskiej rzeki- Wisły. Dzięki której nasi Przedszkolacy będą odwiedzały i poznawały legendy, bogactwa kulturowe, architektoniczne 4 polskich miast: Krakowa, Warszawy, Bydgoszczy oraz Gdańska. Poznają legendy owych miast przekazywanych z pokolenia na pokolenie, wiersze, piosenki związane z tematyką Ojczyzny. Dzięki realizacji poszczególnych etapów projektu, Dzieci w sposób bardziej świadomy będą przygotowane do należytego świętowania uroczystości państwowych, rozwiną zainteresowania pięknem naszej Ojczyzny. Dodatkowo projekt obejmuje różne działania służące wzbogacaniu wiedzy dzieci na temat rzeki Wisły – kształtowanie postaw proekologicznych, dostrzeganie bogactwa „nadwiślańskiej” przyrody, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa nad wodą, wzbogacanie wiedzy na temat bezpiecznych form spędzania czasu nad rzeką.
Cele główne:
• przekazywanie dzieciom wartości patriotycznych: miłości do Ojczyzny, poszanowania symboli narodowych;
• zapoznawanie z przeszłością narodu poprzez legendy i podania;
• przybliżenie dzieciom dorobku kulturowego, piękna polskich miast;
• poznanie bogactwa „nadwiślańskiej” przyrody;
Cele szczegółowe:
• poznanie i budzenie szacunku do symboli narodowych;
• kształtowanie postaw patriotycznych;
• rozwijanie pamięci podczas nauki fragmentu polskiego hymnu;
• przygotowanie dzieci do świętowania różnych uroczystości państwowych;
• kształtowanie kulturalnego zachowania się podczas świąt narodowych;
• rozwijanie wiedzy na temat ojczyzny;
• zapoznanie dzieci ze znanymi legendami związanymi z historią, kulturą i tradycją naszego kraju;
• nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim;
• rozwijanie umiejętności uważnego słuchania treści legend, wzbogaci słownictwo;
• poznanie ważniejszych miast Polski i znajdujących się tam charakterystycznych budowli, innych atrakcji;
• utrwalanie wiadomości na temat najważniejszych, najbardziej znanych miejsc w Polsce;
• prezentowanie swoich umiejętności przed rówieśnikami i rodzicami;
• rozwijanie umiejętności śpiewu krótkich piosenek i recytacji wierszyków o Polsce, bierze udział w konkursie recytatorskim;
• rozwijanie aktywności twórczej poprzez swobodną ekspresję werbalną, ruchową plastyczną;
• rozwijanie twórczości plastycznej;
• rozpoznawanie wybranych tańców narodowych i regionalnych, potrafi je zatańczyć;
• poznanie flory i fauny „nadwiślańskiej przyrody”;
• zachęcenie do zwiedzania ciekawych miejsc i korzystania z dóbr kulturalnych;
Przewidywane efekty:
• pozna znaczenie wytworów kultury narodowej i wybranych tradycji narodowych i regionalnych (legendy, zwyczaje, obyczaje, stroje, tańce);
• będzie miało właściwy emocjonalny stosunek do historii ojczyzny, do miejsc pamięci narodowej i bohaterów narodowych;
• będzie znało i szanowało symbole narodowe własnego kraju;
• wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn);
• potrafi obrysować kontur Polski, wskazać na mapie rzekę Wisłę;
Zagadnienie z Podstawy Programowej:
• dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej;
• nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zrachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość;
• eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki;
II. „Tanecznym krokiem ruszamy z biegiem Wisły” - tańce regionalne i zabawy rytmiczne
„O TAŃCU NIE DA SIĘ PISAĆ,
TANIEC TRZEBA TAŃCZYĆ”
Paulo Coelho
W dzisiejszych czasach przepełnionych elektroniką dzieci mają wiele rozwiązań na spędzanie wolnego czasu. Najczęściej wybierają telewizor i komputer, jednak takie spędzanie czasu przez dziecko nie zapewni mu prawidłowego, wszechstronnego rozwoju. Doskonałym stymulatorem oraz sposobem na zabawę jest taniec.
Taniec odgrywa dużą rolę w psychofizycznym rozwoju dziecka, zaspokaja on nie tylko potrzebę ruchu, ale również kształtuje i rozwija: spostrzegawczość, pamięć, koncentrację, szybkość reakcji, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację własnego ciała i przestrzeni. Pozytywnie wpływa także na sam umysł dziecka, ponieważ: rozwija wyobraźnię, mobilizuje do działania, dostarcza nowych wrażeń oraz doświadczeń w zakresie komunikowania i współdziałania z grupą, wyrabia wewnętrzną dyscyplinę, uczy świadomie panować nad ruchem swego ciała. Dziecko poprzez ruch wzmacnia mięśnie, rozciąga je, uczy się prawidłowej postawy ciała. Taniec pozytywnie wpływa na emocje dziecka, pozwala je wyzwolić, zmniejszając poprzez to napięcia nerwowe, i skutecznie odprężając. Dzięki temu dzieci pozbawione są kompleksów, stają się bardziej otwarte i mniej nieśmiałe. Taniec działa też stymulująco na sferę intelektualną dziecka, pobudzając jego wyobraźnię, dzięki temu dziecko uczy się szybciej i lepiej. Dzieci nadpobudliwe ruchowo mogą
w tańcu w skuteczny sposób wyładować swoje napięcia, zaś dzieci nieśmiałe pokonują barierę wstydu i otwierają się na innych ludzi. Taniec wpływa też pozytywnie na pamięć ruchową dziecka, którą ćwiczy ono poprzez powtarzanie sekwencji kroków i figur tanecznych.
Taniec ludowy ( regionalny i narodowy ) sięga tradycją zamierzchłych czasów, uznawany jest za taniec naszych pradziadów. To właśnie on towarzyszył wielu obrzędom, ceremoniom, uroczystościom i zwyczajom ludowym.
Taniec ludowy pozwala na poznanie folkloru naszego kraju, rozwija w małych obywatelach poczucie przynależności narodowej, patriotyzm, oraz wzbogaca ich wiedzę o tradycjach narodowych.
Na zajęciach dzieci poznają podstawowe rodzaje tańców, kroki taneczne i figury tańców ludowych naszego regionu i innych polskich tańców narodowych oraz ich historię powstania, charakterystykę. Zdobędą wiedzę na temat charakterystyki geograficznej regionu Polski z którego pochodzi dany taniec.
W skład opracowywanych tańców wchodzą takie elementy ruchowe jak : bieg, cwał boczny, podskoki, rytmiczne przytupnięcia, krok polkowy. Wykonanie tych tańców będzie miało charakter swobodnej zabawy. Dzieci będą rozwijać poczucie rytmu, koordynację ruchową, podnosić kulturę osobistą oraz sprawność fizyczną.
Cele
Ogólne:
• kształcenie sprawności ruchowej
• rozwijanie aktywności i wyobraźni twórczej
• usprawnianie małej i dużej motoryki
• rozwijanie poczucia rytmu oraz koordynacji słuchowo-ruchowej
• budowanie poczucia własnej wartości
• nauka prostych układów tanecznych
• rozwijanie zainteresowania tańcem ludowym
Szczegółowe:
Dziecko:
• wie, że aktywność ruchowa sprzyja zdrowiu, jest niezbędna do prawidłowego rozwoju i daje wiele radości
• przyzwyczaja się do kontaktu z muzyką, śpiewem i tańcem,
• zna swoje możliwości i umiejętności,
• umie pokonywać trudności, nabiera pewności siebie,
• umie dostosować się do rytmu w piosence i utworów instrumentalnych podczas zabaw rytmicznych,
• odtwarza kroki i figury, które składają się na wybrany taniec
• zna podstawowe kroki i figury taneczne krakowiaka, poloneza, kowala, kujawiaka, oberka, mazurka
• radzi sobie z tremą związaną z występami na scenie i przed publicznością
• aktywnie uczestniczy w życiu przedszkola i środowiska lokalnego w trakcie występów artystycznych
Treści z podstawy programowej
O.I p. 5 uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych,
z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne;
O.IV p.1 wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów;
O.IV p.7 eksperymentuje rytmem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały;
O IV p.10 nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Cały okres realizacji projektu:
• Kąciki patriotyczny;
• Gromadzenie przedmiotów zawierających symbole narodowe;
• Poznajemy stroje ludowe
• Poznajemy tańce narodowe
• Poznawanie ważnych obiektów i zabytków naszego kraju