październik 31, 2023
Zajęcia języka angielskiego w przedszkolu prowadzone są w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej grupie wiekowej, mają na celu przede wszystkim stworzenie atmosfery zabawy, która sprzyja motywowaniu dzieci oraz wykorzystywaniu ich naturalnych predyspozycji do rozwijania umiejętności językowych.
Okres przedszkolny jest okresem intensywnego rozwoju języka ojczystego dzieci, dlatego jest to dobra okazja by wykorzystać naturalne zdolności uczenia się języka w procesie nauki drugiego języka. Należy jednak pamiętać, że wśród dzieci w tym samym wieku mogą występować spore różnice indywidualne, dlatego należy uwzględniać możliwości psychofizyczne dzieci. Nauka języka obcego ukierunkowana jest głównie na rozwój sprawności rozumienia ze słuchu i naukę słownictwa. Na tym poziomie nauczania ważniejszy jest sposób pracy, niż jej wymierny efekt.
Podczas zajęć dziecko ma okazję słyszeć naturalne, autentyczne wypowiedzi formułowane w tym języku, naśladować wypowiedzi dorosłych i aktywnie uczestniczyć w interakcji językowej. Dziecko łatwiej przyswoi podawane treści podawane na podstawie kontekstu sytuacyjnego i komunikacyjnego wypowiedzi językowych.
Nauczyciel organizuje takie sytuacje dydaktyczne, podczas których dzieci zdobywają nowe umiejętności językowe, wiedzę o sobie i o swoim otoczeniu. Są to głównie tematy związane zagadnieniami:
• społecznymi – ja, moje ciało, rodzina, tradycje i zwyczaje świąteczne
• najbliższe otoczenie – zabawki, przybory szkolne
• przyrodniczymi - pogoda, pory roku, rośliny, zwierzęta
• matematycznymi - poznawanie kształtów prostych figur geometrycznych, podstawowych pojęć matematycznych (wielkość, kolory), liczby od 0-10
• umysłowymi – zagadki , labirynty, gry dydaktyczne
• zajęcia muzyczne i taneczne
• zajęcia plastyczne
• zajęcia ruchowe: gry i zabawy
Dziecko uczestniczące w zajęciach językowych poznaje brzmienie i melodię języka angielskiego, rozumie proste polecenia nauczyciela i właściwie (werbalnie lub pozawerbalnie) na nie reaguje, rozumie poznane słowa, rozpoznaje piosenki, wierszyki i rymowanki, rozumie sens opowiedzianych historyjek, które są wspierane obrazkami, gestami, przedmiotami, odgrywa krótkie scenki posługując się nabytym słownictwem. Ponadto dziecko kształtuje umiejętności pracy w grupie, uczy się przestrzegania zasad gry, dzielenia się z innymi, uczy się tolerancji wobec odmiennego wyglądu, zachowań, upodobań, zwyczajów i kultur, kształtuje poczucie pewności siebie jako użytkownika języka, a przede wszystkim wyrabia w sobie gotowość do podjęcia nauki języka obcego w kolejnych etapach edukacyjnych.
Oto kilka zdjęć z zajęć prowadzonych w naszym przedszkolu: