MAMO, TATO BĘDĘ PRZEDSZKOLAKIEM

lipiec 07, 2020

Źródło panimonia.pl

Its The Island Life For Me 3

Adaptacja w przedszkolu to burzliwy czas dla dziecka, rodzica i nauczyciela. Warto zastanowić się jak zaplanować pierwsze dni w przedszkolu, by były miłym przeżyciem dla przedszkolaków i rodziców.

Adaptacja oznacza przystosowanie do nowych warunków i poradzenie sobie, oznacza również zgodę na zmianę. Adaptacja dotyczy przede wszystkim rodziców, ponieważ małe dziecko naśladuje i uczy się od nich. Adaptacja to proces, a jego przebieg zależy od poziomu rozwoju psychoruchowego dziecka i ma charakter indywidualny.

Debiut w przedszkolu to nie łatwa sprawa! Do trudnych sytuacji trzeba po prostu dziecko i siebie przygotować.
Aby te pierwsze dni kojarzyły się z miłymi przeżyciami, proponujemy zacząć już od momentu zapisania dziecka do przedszkola, wtedy w domu:

  • wprowadzamy stały rytm dnia,
  • przyzwyczajamy dziecko do samoobsługi,
  • odzwyczajamy od smoczków, pampersów, nocniczka,
  • przyzwyczajamy do urozmaiconych potraw, bez rozdrabniania pokarmów – trzylatek może swobodnie gryźć,
  • wdrażamy dziecko do przestrzegania umów i zasad,
  • przygotowujemy dla trzylatka wygodny strój do samodzielnego ubrania, który można pobrudzić pastelami lub farbami,zabieramy je na zakupy i wspólnie wybieramy to, co będzie mu potrzebne w przedszkolu,
  •  rozmawiamy z dzieckiem, udzielając odpowiedzi na nurtujące je pytania, pozbawiamy lęku, obaw, niepewności.

Jakich trudności możemy spodziewać się w pierwszych dniach września.
• maluszki płaczą, całkiem sporo
• histeria przybiera różne oblicza: bunt, próba ucieczki z sali, czasem błaganie o powrót mamy;
• rodzice bywają przerażeni – szczególnie mamy czasem naprawdę ciężko znoszą pierwsze rozstanie z dzieckiem;
• strach rodzica: za długie pożegnania, pytania pełne podejrzeń;
• dzieciaczki zagubione w nowym otoczeniu –, nie wiedzą gdzie mają miejsce zabawki i gdzie jest toaleta, niekoniecznie potrafią usiąść w kole i boją się pytać obcych jeszcze dorosłych.

Spokojnie! “Pierwsze dni bywają trudne, ale nie ma powodu do zmartwień. To normalne, że dziecko płacze. Ale bez obaw, wiemy co z tym zrobić.

Jak ułatwić dzieciom start przedszkolny.

  • Nie przeciągaj pożegnania w szatni; pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź;
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić;
  • Nie obiecuj: „Jeśli pójdziesz do przedszkola to coś dostaniesz.” Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania;
  • Kontroluj się, co mówisz. Zamiast: „Już możemy wracać do domu.”, powiedz: „Teraz możemy iść do domu.” To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk;                                                                                                                                                Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres;
  • Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tato, rozstania z tatą są mniej bolesne;
  • Pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze uśmiechem!

Adaptację, czyli przystosowanie się dziecka do przedszkola ułatwia:

  •  racjonalne podjęcie decyzji,
  • pozytywne myślenie o placówce ( zaufanie do personelu)
  • poznanie placówki przez dziecko,
  • wcześniejsze dostarczenie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi, bycia bez mamy,
  • umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi,
  • usamodzielnienie dziecka,
  • akceptacja dziecka i zrozumienie jego stresu, wspieranie go,
  • okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania,
  • czas na bycie z dzieckiem po odebraniu go z przedszkola,
  • ujednolicenie rytmu życia w przedszkolu i w domu.

Adaptację utrudnia:

  • niepewność decyzji,
  • brak zaufania do placówki, podejrzliwość wobec personelu,
  • wyrzuty sumienia, niepokój, lęk, poczucie zagrożenia,
  • nieznajomość placówki,
  • brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi,
  • nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą,
  • " rzucenie na głęboką wodę" - pełny wymiar godzin(od 6.00 do 16.30),
  • straszenie ciociami,
  • pośpiech, zdenerwowanie, zabieganie, brak czasu dla dziecka,
  • brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucenie.

Co przygotować do przedszkola?

  • luźne spodnie lub spódnica z gumką,
  • w zależności od pogody - bluzka bawełniana (najlepiej z krótkim rękawkiem) lub lekki sweterek – czyli ubiór „na cebulkę”, ważniejszy wygodny strój, a nie elegancki,
  • kurtka z suwakiem, który łatwo się zapina,
  • ubrania z rozciągliwymi dekoltami,
  • ubranie na zmianę: majtki, spodnie, skarpetki, bluzka (gdyby zdarzyła się „wpadka”),
  • wygodne kapcie, podpisane inicjałami dziecka,
  • uśmiech  i dobry humor !!!

Rodzicu!  Pierwszego dnia weź ze sobą:

  • pewność, że dziecko sobie poradzi,
  • zaufanie do nauczycielek i personelu przedszkola,
  • uśmiech na twarzy.

3e6ec9359beb647e70bbcd91f21990cadddd

3ac07d69d795d02e5f48d3629122c1c7

Powrót do wszystkich aktualności

BipBiuletyn Informacji Publicznej