Roczny plan pracy Przedszkola Samorządowego w Koronowie na rok szkolny 2012/13

  1. Wychowanie przez czytanie
  2. Ćwicz z nami

I. Wychowanie przez czytanie

"Nikt nie rodzi się czytelnikiem, czytelnika trzeba wychować”...

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego zawiera cele, które realizowane są w piętnastu obszarach edukacyjnych. Nauczyciel, który czyta głośno dziecku realizuje treści edukacyjne, które zawarte są przede wszystkim w obszarach, które dotyczą:

  • wspomagania rozwoju mowy u dzieci,
  • wspierania dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
  • kształtowania gotowości do nauki czytania i pisania,

Cele

Główny cel programu to:

  • Zapoznanie dzieci z literaturą dziecięcą, rozbudzanie motywacji do samodzielnego sięgania po książki, rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

Cele szczegółowe:

  • wprowadzenie dzieci w świat literatury ,
  • ukazanie przedszkolakom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych ,
  • przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek,
  • nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy,
  • budzenie zaciekawienia książką przez zabawy literacko – teatralne, plastyczne i wycieczki oraz atrakcyjny kącik książki w sali przedszkolnej,
  • zapoznanie dzieci z biblioteką i czytelnią,
  • zapoznanie dzieci z zasadami korzystania z biblioteki ,
  • wdrażanie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd książek,
  • zaznajomienie sześciolatków z utworami W. Chotomskiej , J. Brzechwy, i twórczością bajkopisarzy ,
  • zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania z dziećmi,
  • stwarzanie okazji do samodzielnego czytania,
  • poznanie etapów powstania książki „Od autora do czytelnika”,
  • rozumienie poleceń i rozwiązywanie zadań zgodnie z instrukcją ,
  • integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę.
Metody i formy oraz terminy ich realizacji
Wprowadzenie głośnego czytania codziennie przez 20min. Cały rok
Czytanie dzieciom bajek przez nauczycieli, rodziców oraz zaproszonych gości. Cały rok
Założenie biblioteczki w grupie oraz systematyczne wzbogacanie
o nowe pozycje literatury dziecięcej, jak również założenie głównej biblioteki przedszkolnej na holu przedszkola, dostępnej zarówno dla dzieci, rodziców jak i nauczycieli.
Wrzesień/ raz w miesiącu
Opracowanie i wygłoszenie referatów w celu uświadomienia dorosłym ogromnego znaczenia czytania dziecku dla jego rozwoju psychicznego, umysłowego i moralnego oraz zachęcenie rodziców do udziału w akcji głośnego czytania dzieciom. Wrzesień
Systematyczna współpraca z Biblioteką dla dzieci w Koronowie, kształtowanie czytelniczych postaw u dzieci poprzez udział w zajęciach bibliotecznych. Raz w miesiącu wypożyczenie książki dla grupy.
Zorganizowanie gazetki o tematyce: „Cała Polska czyta dzieciom” Wrzesień/cały rok
Zajęcia otwarte dla rodziców z wybranym utworem literackim. Pod koniec pierwszego semestru
Utworzenie galerii znanych literatów. Cały rok/ raz w miesiącu dana grupa uzupełnia galerię o jednego literata podczas uroczystej prezentacji.
Wspólne zabawy dzieci z poszczególnych grup wybranym utworem literackim. Spotkania grup raz w miesiącu.
Spotkania z teatrem –oglądanie przedstawień w wykonaniu aktorów.                                      Raz w semestrze
Założenie „Albumu bajek”- dzieci wykonują ilustracje do treści wysłuchanego utworu w specjalnie do tego założonym zeszycie. Cały rok
W Święto książki zorganizowanie tygodniowej akcji bookcrossing- uwolnij książkę. Kwiecień
Zorganizowanie konkursu recytatorskiego. Kwiecień
Zorganizowanie akcji ,,Dzieci czytają dzieciom” – przygotowanie ulubionej bajki przez dobrze czytające dziecko i przeczytanie jej kolegom z grupy lub młodszym dzieciom.   Raz w miesiącu
Konkursy dla rodziców i dzieci: „Zakładka do książki”, „Moja książeczka”(pomysł na książeczkę z własnym tekstem i ilustracjami). Wg harmonogramu grupy
Zorganizowanie konkursu plastycznego dla dzieci w wieku przedszkolnym „W Świecie Baśni H. Ch. Andersena” (gdzie wystawa????) Marzec
Zorganizowanie konkursu literackiego dla dzieci 6 letnich „Baśnie, bajeczki, wierszyki wg H. Ch. Andersena i J. Brzechwy” „Znajomość literatury dziecięcej” „Książka moim przyjacielem”.
Zorganizowanie spotkania z poetą

Ewaluacja:

Proponowane sposoby monitoringu:

  1. ankieta dla dzieci,
  2. karty obserwacji dzieci ,
  3. zdjęcia ,
  4. diagnoza gotowości szkolnej,
  5. scenariusze zajęć, spotkań z autorami, konkursów,
  6. prace plastyczne,
  7. plan współpracy z biblioteką.
Dziecko w wieku przedszkolnym jest wrażliwe na wszystkie formy sztuki, a na jego psychikę szczególnie oddziałuje literatura piękna. Książki są źródłem niewyczerpanych wrażeń, przeżyć i wzruszeń, uczą mowy ojczystej, wzbogacają   słownik dziecka, rozwijają zainteresowania, pomagają dzieciom w przyswajaniu pewnych treści programowych.

II. Ćwicz z nami

Okres przedszkolny charakteryzuje się zapotrzebowaniem na różnorodne formy ruchu. Jest okresem szczególnie ważnym w kształtowaniu cech somatycznych i motorycznych oraz wdrażaniu nawyków higieniczno– zdrowotnych. Im trafniejsze i pełniejsze jest nasze oddziaływanie, tym zdrowsze i radośniejsze jest dziecko.

Edukacja ruchowa jest bardzo ważną dziedziną wychowania przedszkolnego. Wiek przedszkolny to najważniejszy okres w rozwoju fizycznym dziecka. Wówczas obserwujemy znaczny rozwój sprawności ruchowej dziecka. Ruch jest naturalną potrzebą wieku dziecięcego. Nie należy, więc go tłumić, a dążyć do tego, by dzieci jak najwięcej czasu spędzały w ruchu. Świadomość wzajemnego ewentualnego wpływu na siebie procesów psychicznych i rozwoju ruchowego sprawiają, że współczesna pedagogika przypisuję ruchowi wielkie znaczenie kształcące i kształtujące, uznając go za jeden z najważniejszych czynników pobudzających w równej mierze funkcje ciała jak i umysłu. S. Moliere [23 str.406] pisze: "Jest to o tyle słuszne i trafne w odnoszeniu do małych dzieci, że u nich (w odróżnieniu od ludzi dorosłych) udział świadomości nawet przy prostych aktach ruchowych jest, jeżeli niepełny, to jednak bardzo wysoki. Dziecko uzewnętrznia swoje myśli poprzez ruch, każdy ruch go czegoś uczy, każdą czynność, jak to zwykliśmy mówić, przeżywa." Prace prowadzone przez S. Szumana dotyczące kształtowania się form ruchowych u małych dzieci przyczyniły się do lepszego poznania dynamiki rozwoju człowieka. Uważa on, bowiem, że właśnie we wczesnym dzieciństwie człowiek najbardziej intensywnie ćwiczy swoje funkcje psychomotoryczne.

Nauczyciel przedszkola powinien, więc organizować zajęcia w taki sposób aby dzieci kilkakrotnie miały okazję do wykonywania różnorodnych ćwiczeń gimnastycznych.

Jednak, aby czuwać w sposób prawidłowy nad rozwojem przedszkolaka należy poznać prawidłowości rozwoju ruchowego dziecka: 


  • 3 latek jest zręczny, chodzi prosto pewnym krokiem, potrafi stać chwilę na jednej nodze, chodzi i skacze w takt muzyki, szybko wchodzi i schodzi po schodach, rozpina guziki. Nie potrafi jednak wykonać dwóch prostych czynności na raz. 
  • 4 latek jest bardzo żywy i ruchliwy, jeździ na rowerze, chętnie wykonuje czynności wymagające zachowania równowagi, rzuca piłką, wykonuje podskoki w rytm muzyki. 

  • 5 latek jest zaradny, umie sprawnie posługiwać się rękami (rysować, zapinać guziki, sznurować buty...). Jednak nie potrafi jednocześnie biec i obserwować inne dziecko. 

  • 6 latek charakteryzuje się dużą zręcznością i ruchliwością. Potrafi także odbić piłkę o ziemię i schwytać ją, skakać w dal, zwieszać się i przekręcać na drążku.

Zadaniem nauczycielki przedszkola jest rozwijanie sprawności ruchowej przedszkolaka. Scharakteryzuję teraz kilka z nich.

Metoda opowieści ruchowej (J.C.Thulina) - odtwarzanie ruchem treści opowiadania, czynności ludzi, poruszania się zwierząt, ptaków itp. Metoda ta polega na tym, że nauczyciel przez odpowiedni dobór tematu wymyślonego przez siebie opowiadania, działa na wyobraźnię dziecka, skłaniając je odtwarzania ruchem jego treści, przedstawiania różnych sytuacji, zdarzeń, sposobów poruszania się zwierząt, itp. Opowiadanie musi opierać się na zasadach wszechstronności ruchu, stopniowania wysiłku i zmienności pracy mięśniowej. Można zaproponować tematykę opowiadania: zwiedzamy ZOO, jeden dzień z życia Smurfów itp. Zasadniczym warunkiem prawidłowo wykonywania ruchu jest istnienie jego obrazu w świadomości dziecka. Wykorzystujemy tu pamięć ruchową dzieci w wyniku bezpośredniej obserwacji lub wyobrażenia wywołanego przez nauczyciela.

Metoda gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) R. Labana to improwizacja ruchowa bez pokazu ruchu przez nauczyciela. Metoda ta, nazywana jest także metodą improwizacji ruchowej. Ważną rolę odgrywać tu będzie inwencja twórcza ćwiczących, ich pomysłowość, fantazja doświadczenie ruchowe. W metodzie tej posługujemy się różnymi formami ruchu, takimi jak: odkrywanie, naśladowanie, inscenizacja, pantomima, gimnastyka wykorzystująca ruch naturalny, ćwiczenia muzyczno- ruchowe, taniec opowieść ruchowa, itp .. Nauczyciel staje się współuczestnikiem i współpartnerem zabaw. Metoda ruchowa ekspresji twórczej daje możliwość rozwijania się w zakresie między innymi: wyczucia własnego ciała, wyczucia przestrzeni, wyczucia ciężaru ciała (siły), doskonaleniu płynności ruchu, w zakresie kształtowania umiejętności współdziałania z partnerem lub grupą. Oto kilka zasad prowadzenia zajęć metodą Labana:

  • każdy ćwiczący wykonuje zadanie ruchowe na swój sposób i wobec tego pokaz wykonania jest zbędny
  • podstawowe ustawienie grupy to luźna gromadka
  • każdy przyjmuje dowolną pozycję wyjściową; stania, klęku, siadu, leżenia itp.
  • należy szeroko stosować muzykę i rytm jako elementy towarzyszące zadaniom ruchowym tematyka ćwiczeń powinna wywodzić się z pięciu zasad: wyczucia własnego ciała, wyczucia ciężaru i czasu, wyczucia przestrzeni, rozwijanie wyczucia płynności ruchów, adaptacji ruchów ciała do ruchów partnera

Metoda wg K. Orffa to formy - ruchowo - muzyczne - słowne. Twórca tej metody 'wyszedł z założenia, iż ćwiczenie gimnastyczne należy rozwijać w ścisłej korelacji z kulturą rytmiczno- muzyczną oraz kulturą słowa. Głównym celem i zadaniem metody jest wyzwolenie u dzieci tendencji do samoekspresji i rozwijania inwencji twórczej (zwłaszcza z powiązania muzyki z ruchem). Zarówno muzyka jak i ruch, oraz żywe słowo przenikają się wzajemnie, przy czym w konkretnych ćwiczeniach dominuje zwykle jeden z wymienionych elementów.

Metoda gimnastyki rytmicznej A. M. Kniessów- jest to rodzaj gimnastyki twórczej, utanecznionej, polegającej na poszukiwaniu coraz to nowych form sprzężonego z rytmem muzyką. W metodzie tej eksponuje się naturalne formy ruchowe, z wyłączeniem baletu i technik sportowych, chociaż może być stosowana ich interpretacja w formach taneczno-rytmicznych. Stosowane są przy tym nietypowe przybory w większości przypadków zrobione własnoręcznie przez dzieci. Używane również jako instrumenty perkusyjne (bijak obustronny, łuski orzecha kokosowego, dzwoneczki, itp.). W tej metodzie ogranicza się do minimum mówienie w czasie zajęć. Rola nauczyciela polega na demonstracji ruchu i wzbogaceniem go muzyką, instrumentem perkusyjnym oraz przyborami. Główny tok zajęć polega na naśladownictwie ruchu prowadzącego, który nie tylko demonstruje ruch, ale jest również współćwiczącym, jest często osobą wiodącą, ale w miarę zaawansowania ruchowego grupy, pozostawia jej wiele swobody. Metoda Kniessów rozwija kilka podstawowych cech ruchu:

  • ruch powinien odznaczać się płynnością, ciągłością, nie powinien być hamowany, przerywany lub przyśpieszany, jeżeli nie zachodzi istotna potrzeba
  • ruch powinien być pełny, obejmujący całe ciało, powinien promieniować od środka ciężkości na zewnątrz do najdalszych fragmentów ciała
  • istotą ruchu naturalnego jest cykliczna zmienność, ustawiczne przechodzenie od koncentracji do odprężenia
  • ruch przy względnym małym nakładzie sił powinien doprowadzić do optymalnych efektów

Metodę bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa) - jej twórcą był R. Czyżewski. Jest ona formą przejściową od ćwiczeń stosowanych w formie ruchów zabawowo-naśladowczych do zadań wykonywanych według pewnych prawideł. Polega ona na zamierzonym zestawieniu odpowiednio dobranej pozycji wyjściowej z przemyślanym przebiegiem ruchu wykonywanym często z użyciem przyborów pomocniczych. Repertuar zadań obejmuje ruchy proste, łatwo zrozumiałe, nie wymagające długich wyjaśnień, wymuszające na dziecku projektowany przebieg ruch i efekt działania. Istotne w tej metodzie jest powtarzanie tego samego ruchu w celu przyswojenia sobie określonej czynności. Metoda ścisła jest ona najstarszą stosowaną metodą w wychowaniu fizycznym dzieci. Metoda ścisła polega na ruchu odwzorowanym z pokazu lub ,wykonywanym na podstawie słownego ujęcia ruchu. Ćwiczenia wykonywane są jednakowo przez wszystkich ćwiczących, na komendę lub w podanym rytmie. Stwarza to sytuacje dyscypliny, podporządkowania się, ale nie sprzyja wytworzeniu atmosfery radości i swobody ruchowej, wyżycia się.

Obecnie w pracy z dziećmi w zakresie wychowania fizycznego stosuje się: 


  • aerobik, 

  • medytacja i joga. 

  • stretching. 

Aerobik - to metoda polegająca na wykonywaniu ćwiczeń w takt muzyki najczęściej szybkiej i rytmicznej, puszczanej z magnetofonu. Ćwiczenia muszą być dostosowane do wieku i możliwości dzieci, a ich liczba i szybkość zmiany ćwiczeń powinna wzrastać wraz z umiejętnościami dzieci. Charakterystyczne dla tej metody jest naśladowanie ruchów prowadzącego oraz duża 4-5 krotna liczba powtórzeń tego san1ego ćwiczenia.

Dzięki stosowaniu powyższych metod motoryczność dziecka osiąga coraz to wyższy szczebel. Opanowane już czynności doskonalą się, przy tym również dziecko zaczyna konstruować coraz to nowe i bardziej skomplikowane układy ruchów. Dzięki temu pod koniec wieku przedszkolnego ruchy dzieci nabierają coraz większej płynności i elastyczności.

  • kształtowanie sprawności fizycznej u dzieci
  • realizuje potrzebę aktywnego odpoczynku. 
  • w prawidłowy sposób korzysta z przyborów.
  • potrafi współdziałać z innymi.
  • nabywa poczucia współodpowiedzialności ( wie, że od właściwego zrozumienia wskazówek, zależy pomyślność przebiegu gry, zabawy).
  • dostrzega różnorodność form i sposobów spędzania wolnego czasu.
  • kształtuje cechy sportowej rywalizacji, nawyku FAIR  PLAY;
  • przestrzega zasad i reguł poszczególnych konkurencji;
  • nawiązuje współpracę i współdziała z kolegami w grupie;
  • kształtuje właściwą samoocenę swojej sprawności i umiejętności;
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania zadań. 
  • integruje się w społeczności przedszkolnej
Metody i formy realizacji oraz ich terminy
Systematyczna współpraca z Halą Sportowo- Widowiskową w Koronowie. Cały rok
Zajęcia gimnastyczne raz w tygodniu na Hali Sportowo- Widowiskowej w Koronowie. Cały rok
Zapoznanie dzieci z metodą gimnastyki rytmicznej A. M. Kniessów i prowadzenie zajęć tą metodą. Raz w miesiącu
Wprowadzenie metody R. Labana, K. Orffa- gimnastyka z wykorzystaniem tych metod. Raz w miesiącu
Aerobik. Raz w miesiącu
Zajęcia otwarte dla rodziców- zaprezentowanie wybranej metody. Wg harmonogramu grupy- jedno spotkanie w roku
Impreza integracyjna zorganizowana z okazji „Dnia Dziecka”- „Ćwicz z nami”. Początek czerwca

W myśl powiedzenia „Czym skorupka za młodu nasiąknie...” chcemy przyczyniać się do jak największego rozwijania sprawności ruchowej u dzieci już od najmłodszych lat.

BipBiuletyn Informacji Publicznej