KIERUNKI PRACY W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Kierunki pracy na rok szkolny 2024/2025
Zadania wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025
PRIORYTET 1
Edukacja prozdrowotna w przedszkolu - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomoc
Zadania
Rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej
1
Zapewnienie codziennej aktywności ruchowej przedszkolaków w formie ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym naśladowczych, z przyborami lub bez nich, umożliwiających wykonanie różnych form ruchu (zabawy bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne)
2
Przeprowadzanie ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała,
Uświadamianie dzieciom konieczności zachowania ergonomii oraz higieny pracy i zabawy – prawidłowa postawa ciała podczas zabaw stolikowych/kolorowania, siedzenia w kręgu.
3
Codzienna organizacja zajęć na świeżym powietrzu w każdej grupie wiekowej (w miarę możliwości),
w tym spacery, zajęcia terenowe.
4
Wykorzystywanie przez nauczycieli różnorodnych metod pobudzających dzieci do aktywności fizycznej tj. gimnastyka twórcza R. Labana, K. Orfa, gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów oraz ruchu rozwijającego W. Sherborne, opowieść ruchowa Josefa Gotfryda Tulina 5 Organizowanie zabaw rytmicznych przy muzyce i piosenkach/zabaw tanecznych/zumba/aerobik
Wykorzystywanie w pracy metody aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss, „Edukacji przez Ruch” Doroty Dziamskiej, metody KLANZY
6
Informacje dla rodziców nt. znaczenia aktywności ruchowej dla dzieci na gazetce dla rodziców, stronie Internetowej i Facebooku
7
Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkań ze sportowcami oraz z trenerami różnych dyscyplin, organizacja wizyt zawodoznawczych do różnych obiektów sportowych tj. stadion/basen pływacki/hala sportowa 8 Zorganizowanie: „Olimpiady przedszkolaków” w partnerstwie z MGOSiR w Koronowie
Spodziewane efekty
• zachęcenie dzieci do udziału w spacerach, wycieczkach
• poznanie przez dzieci różnorodnych form aktywnego wypoczynku
• poznanie przez dzieci zasad rywalizacji sportowej
• nabycie przez dzieci umiejętności współpracy w zespole podczas aktywności ruchowej
• doskonalenie umiejętność pokonywania przez dzieci własnych słabości
• ukształtowanie umiejętność rozładowywania napięć i emocji poprzez aktywność fizyczną
Kształtowanie zachowań służących zdrowiu - zdrowe odżywianie i higiena
1
Pogłębienie wiedzy dzieci na temat zdrowia– tematyka tygodniowa na temat zdrowia i zdrowego odżywiania/ciała człowieka i higieny
2
Kształtowanie u przedszkolaków nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą:
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
• dbanie o higienę poprzez: mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu.
3
Kształtowanie u przedszkolaków nawyków spożywania zdrowej żywności, przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw. Wprowadzenie na stałe możliwości samodzielnego komponowania przez przedszkolaków śniadań np. w pierwszy poniedziałek miesiąca
4
Przeprowadzenie zajęć z kalendarza świąt nietypowych (dowolnie wybrane przez nauczycieli grup):
• Dzień lekarza
• Światowy dzień mycia rąk
• Światowy Dzień Żywienia i Walki z Głodem
• Dzień zdrowego śniadania
• Dzień dietetyki
• Dzień dentysty • Dzień pielęgniarek
5
Profilaktyka uzależnień realizowana ze wsparciem psychologa zatrudnionego w przedszkolu/psychologa z Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej w Koronowie. - warsztaty dla dzieci
6
Realizacja programu na rzecz prawidłowych nawyków żywieniowych i picia wody „Mamo, tato wolę wodę” https://wolewode.pl/
7
Realizacja projektu: „Zdrowo i sportowo”, zwiększającego świadomość na temat roli i wagi aktywności fizycznej, odpowiedniego odżywiania i odpoczynku https://zdrowoisportowo.edu.pl/
8
Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkania z dietetykiem/lekarzem/pielęgniarką lub organizacja wizyty zawodoznawczej do gabinetu dietetyka/sklepu ze zdrową żywnością
Spodziewane efekty:
• nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zdrowia
• kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych
• kształtowanie umiejętności określonych mianem życiowych
• podniesienie jakości oraz ewaluacja działań podejmowanych na rzecz zdrowia dzieci przez nauczycieli
• przekazanie dzieciom wzorców „zdrowego życia”
Pierwsza pomoc
1
Zajęcia czytelnicze w oparciu o książkę: „Łukasz ratuje misia, czyli jak udzielać pierwszej pomocy” autorstwa Izabeli Michty, uwzględniającej oficjalne zalecenia Europejskiej Rady Resuscytacji.
2
Utrwalenie znajomości numerów ratunkowych wśród dzieci oraz poznanie informacji jakie należy udzielić dyspozytorowi pogotowia
3 Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkania z ratownikiem medycznym/pielęgniarką lub lekarzem
Spodziewane efekty:
• nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zachowania się w różnych zagrażających sytuacjach życiowych
• nabycie umiejętności prawidłowego wezwania pomocy poznanie specyfikacji pracy ratownika/lekarza/pielęgniarki
PRIORYTET 2
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę.
Edukacja dla bezpieczeństwa
Zadania
Edukacja obywatelska
1
Wdrażanie edukacji ku demokracji: powołanie Dziecięcych Rad Grupowych lub Dziecięcej Rady Przedszkola – współdecydowanie dzieci np. o zakupie pomocy, zabawek, dekoracji sali; umożliwienie dzieciom udziału w pracy jury podczas konkursów, zawodów i quizów
2
Rozwijanie zdolności skutecznego angażowania się na rzecz wspólnego lub publicznego interesu poprzez promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. "Góra grosza”, "Szlachetna paczka" , „Zbiórka karmy dla zwierząt''. Zapoznanie dzieci z pracą wolontariuszy – zorganizowanie spotkania z osobami działającymi na rzecz środowiska lokalnego.
3
Organizacja: "Dnia praw dziecka" w przedszkolu przy jednoczesnym akcentowaniu obowiązków dzieci w domu i przedszkolu, zależnych od wieku i możliwości dzieci.
4
Wdrażanie dzieci do świadomego podejmowania decyzji poprzez organizowanie gier i zabaw decyzyjnych (gry planszowe, symulacje społeczne). Umożliwienie dzieciom podejmowania prób decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej.
5
Zorganizowanie wycieczek do obiektów użyteczności publicznej tj. urząd gminy,celem poznania ich działalności na rzecz obywateli
Spodziewane efekty:
• wzmocnienie u dzieci wiary we własne możliwości
• nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat praw dziecka • rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci (kompetencje obywatelskie)
Kształtowanie postaw społecznych
1
Zajęcia adaptacyjne w przedszkolu.
2
Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem.
3
Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym/z wykorzystaniem metody KLANZA
4
Rozwijanie postawy asertywności wśród dzieci oraz umiejętności szukania pomocy w sytuacjach trudnych
5
Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej
6
Nauka rozwiązywania konfliktów przez dzieci – warsztaty psychologiczne 7 Pełnienie przez dzieci dyżurów – ustalenie wspólnie z dziećmi zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji zadań dyżurnego
Spodziewane efekty:
• nabycie przez dzieci umiejętności dyskutowania i słuchania innych oraz umiejętności dokonywania wyborów.
• nabycie umiejętności rozumienia potrzeb i trudności innych
• poznanie strategii radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych
• doskonalenie umiejętności wyrażania własnych uczuć
Kształtowanie postaw patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę
1
Realizacja tematyki tygodniowej: "Polska moja ojczyzna". Rozwijanie poczucia przynależności narodowej − oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno Polski.
2
Uroczysta akademia w ramach obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości - wspólne śpiewanie hymnu narodowego. Udział w akcji MEN: "Szkoła do hymnu"
3
Zapoznanie dzieci z wybranymi symbolami związanymi z regionami Polski ukrytymi w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. „Wars i Sawa”, „Bazyliszek”, „O warszawskiej syrence”, „Smok wawelski”
4
„Warszawa – stolica Polski”: zapoznanie z obecną stolicą Polski i stolicami historycznymi z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych, publikacji książkowych.
5
Obchody „Dnia flagi” - przemarsz ulicami miejscowości. Utrwalenie polskich symboli narodowych, kształtowanie poczucia szacunku do symboli narodowych.
6
Wykorzystanie książek i publikacji do rozwijania u dzieci poczucia tożsamości narodowej – stworzenie przez nauczycieli bibliografii we współpracy z Biblioteką w Koronowie.
Spodziewane efekty:
• rozwijanie u u dzieci poczucia tożsamości narodowej
• nabycie przez dzieci umiejętności rozpoznawania symboli narodowych (godło, flaga, hymn),umiejętności nazywania wybranych symboli związanych z regionami Polski ukrytych w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach
• opanowanie umiejętność odpowiedniego zachowania się w obecności symboli narodowych i religijnych oraz w miejscach szczególnie związanych z historia narodu i ojczyzny
Edukacja dla bezpieczeństwa
1
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola.
Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów.
2
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola.
3
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany.
4
Rozpoznanie sytuacji domowej wychowanków oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka
5
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez organizację wycieczki po budynku przedszkola – zapoznanie z układem pomieszczeń, zasadami korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki. Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego wyjścia z sali przedszkolnej.
6
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym – zapoznanie ze sposobem korzystania z urządzeń. Niezwłoczne zgłaszanie przez nauczycieli i pracowników obsługi usterek/konieczności napraw sprzętu
7
Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej
8
Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku
9
Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek odblaskowych. Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli
10
Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i domu. Spacer po okolicy. Wycieczka do miasteczka ruchu drogowego, na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia dla pieszych
11
Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi.
Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. Kształtowanie nawyku przezwyciężania w sobie chęci skorzystania z oferowanych przez nieznajomych korzyści.
12
Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkań policjantem/strażakiem/strażnikiem miejskim oraz organizacja wizyt zawodoznawczych do różnych obiektów tj. komenda policji/straży pożarnej
13
Dbałość o przestrzeganie praw dzieci w przedszkolu, w tym prawo do bezpiecznej nauki i zabawy.
14
Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci podczas burzy
Spodziewane efekty:
• rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw.
• nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków .
• wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych;
• rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie,
PRIORYTET 3
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Zadania do realizacji
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego.
Wspieranie dobrostanu nauczycieli
1
Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dzieciom na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając zdrowy rozwój. Zachęcenie dzieci do planowania aktywności opartych na rytmie dnia, zapoznanie rodziców z ramowym rozkładem dnia grupy. Umieszczenie obrazkowego rytmu dnia w salach każdej z grup.
2
Przeprowadzenie zajęć na temat emocji np. z wykorzystaniem opowiadań A. Konefał:
„Gdzie mieszka złość? (złość)
„Po deszczu zawsze wychodzi słońce” (smutek)
„Nie bój się, Misiu” (strach)
„ Nieśmiałość” (nieśmiałość)
3
Przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej:
1) nauka rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, kształtowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
2) mini-trening odporności emocjonalnej: nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, nauka panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji
4
„Zabawy i gry z emocjami” – przeprowadzenie cyklu zabaw rozwijających zdolność doświadczania i wyrażania emocji
5 Przeprowadzenie przez specjalistów zatrudnionych w przedszkolu zabaw dla dzieci pomagających dostrzec własne mocne strony, umiejętności, wyjątkowość
6
Przeprowadzenie warsztatów dla rodziców na temat dobrostanu dzieci w wieku przedszkolnym
7
Obchody wybranych świąt z "Kalendarza świąt nietypowych" np.
Dzień osób starszych
Dzień dobrych uczynków
Dzień sąsiada
8
Przeprowadzenie zajęć przez specjalistów zatrudnionych w przedszkolu na temat agresji: uświadomienie dzieciom, czym jest agresja i przemoc oraz jak sobie z nimi radzić; wdrażanie działań na rzecz ograniczania agresji i przemocy, kształtowanie umiejętności asertywnych; kształtowanie umiejętności zastępowania agresji, wnioskowania moralnego oraz kontroli emocji; kształtowanie poczucia odpowiedzialności oraz troski za zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych.
9
Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne.
10
Wspieranie dobrostanu nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu poprzez wzajemne wsparcie, optymalizację pracy zespołów zadaniowych, umożliwienie udziału w warsztatach/kursach na temat wypalenia zawodowego i sposobów jego przeciwdziałania
Spodziewane efekty:
• nabycie przez dzieci umiejętności rozumienia potrzeb i trudności innych
• doskonalenie umiejętności pokonywania barier w komunikacji międzyludzkiej
• minimalizowanie zachowań agresywnych w przedszkolu
Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych
1
Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli.
2
Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy np. organizacja urodzin dzieci w grupie, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem poprzez komunikator Skype/pisanie listów, zachęcanie dzieci do wysyłania pocztówek do przedszkola/grupy przedszkolnej z miejsc odwiedzanych przez przedszkolaki ze swoimi rodzinami podczas wakacji.
3
Wykorzystanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa.
4
Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu.
5
Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska - niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich. Dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie.
6
Informowanie rodziców na bieżąco np. w formie postów o działaniach przedszkola na rzecz wspierania rodziny
Spodziewane efekty:
• ukształtowanie umiejętności przyjmowania przez dzieci perspektywy innych ludzi
• rozwinięcie umiejętności zachowania się w określonej sytuacji społecznej w sposób empatyczny
• rozwinięcie u dzieci umiejętności dokonywania autorefleksji i ewentualnej korekty swojego zachowania
Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym
1
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie wprowadzania edukacji włączającej. - szkolenie Rady Pedagogicznej
2
Organizacja otoczenia dzieci ze SPE, które sprzyja różnorodnej aranżacji przestrzeni edukacyjnej we współpracy z dziećmi i personelem obsługowym oraz rodzicami,
3
Bieżące oraz planowe wsparcie specjalistyczne (logopedy/terapeuty pedagogicznego/pedagoga specjalnego) na terenie przedszkola
4
Wsparcie psychologa w ramach współpracy z Poradnią psychologiczno-pedagogiczną w Koronowie
5
Wprowadzenie metody tutoringu rówieśniczego do wspierania dzieci potrzebujących pomocy w różnych zadaniach dnia codziennego
Spodziewane efekty:
• uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców
• optymalizacja działań podejmowanych w przedszkolu w zakresie wsparcia rodziny
• rozszerzenie zakresu i form współpracy z instytucjami zewnętrznymi
• podniesienie jakości wsparcia udzielanego rodzinom przedszkolaków
PRIORYTET 4
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
Zadania do realizacji
1
Diagnoza potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie rozwijanie umiejętności metodycznych w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych
2
Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów "Polityki bezpieczeństwa danych osobowych" m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom
3
Zapoznanie się nauczycieli z dokumentem: „Wytyczne etyczne dla nauczycieli dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji i danych w nauczaniu i uczeniu się” opracowanym przez Komisję Europejską https://learning-corner.learning.europa.eu/learning-materials/use-artificial-intelligence-ai-and-data-teaching-and-learning_pl w ramach zespołów samokształceniowych. Wdrożenie wytycznych do pracy nauczycieli przedszkola
4
Uczestnictwo w akcji „Dzień bezpiecznego internetu” – inicjatywie mającej na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego.
5
Udział w projekcie: "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" – wykonywanie zadań z poszczególnych modułów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych/warsztat literackie on-line/sprawozdawczość na stronie www.mac.pl/malymis
6
Wykorzystywanie sztucznej inteligencji do tworzenia materiałów edukacyjnych i wyszukiwania informacji
7
Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami:
• nauczanie w formie konsultacji wspomaganej komputerem,
• korespondencyjnej wymiany materiałów szkoleniowych i prac kontrolowanych oraz konsultowania się dziecka z nauczycielem różnymi sposobami (telefon, poczta elektroniczna, Skype),
• wymiana informacji miedzy nauczycielem, a rodzicem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, przesyłanie zadań/ propozycji jako posty,
• tworzenie poczty grupowej.
Spodziewane efekty:
• wzrost świadomości dzieci o negatywnych konsekwencjach związanych z nadmiernego korzystaniem z internetu/gier komputerowych
• zapewnienie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w przedszkolu
• optymalizacja wypracowanego w przedszkolu systemu nauczania na odległość
PRIORYTET 5
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Zadania
1
Wykorzystanie programu E. Gruszczyk-Kolczyńskiej „ Dziecięca Matematyka” w celu zaplanowania płynnej realizacji działów edukacji matematycznej w poszczególnych grupach wiekowych.
2
Systematyczne prowadzenie zajęć matematycznych oraz zabaw badawczych z wykorzystaniem naturalnych okazów (owoce, warzywa, kwiaty sezonowe, żołędzie, kasztany itp.) oraz przedmiotów codziennego użytku
3
Wykonywanie przez dzieci prac plastycznych nawiązujących do treści matematycznych
4
Umożliwienie dzieciom podejmowania zabaw matematycznych: zabawy konstrukcyjne, łamigłówki, zabawy ruchowe, eksperymenty.
5
Umożliwienie dzieciom podejmowania próby projektowania i wykonywania pomocy dydaktycznych przydatnych do zabaw i zajęć kształtujących pojęcia matematyczne.
6
Wzbogacanie bazy przedszkolnej w pomoce dydaktyczne ułatwiające organizację i podnoszące atrakcyjność zajęć matematycznych i przyrodniczych
7
Założenie kalendarza pogody –systematyczne dokonywanie obserwacji
8
Zorganizowanie kącika przyrody, gromadzenie materiału przyrodniczego i uzupełnianie go na bieżąco (sezonowość), Zielony ogródek – wysiewanie nasion do skrzynek, założenie hodowli
roślin cebulkowych, pielęgnacja kącika przyrody.
9
Spacery i wycieczki, obserwacja przyrody. Rozumienie istoty zmian zachodzących w świecie roślin i zwierząt, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów zapachów.
13
Wycieczka na łąkę. Poznanie ekosystemu łąki- zależności pomiędzy światem roślin i zwierząt. Zakładanie zielnika, zbieranie roślin rosnących na łące. Zwrócenie uwagi na lecznicze właściwości roślin.
14
„Quiz przyrodniczy” – podsumowanie wiedzy zdobytej podczas roku szkolnego
Spodziewane efekty:
• wsparcie rozwoju poznawczego dzieci zarówno uzdolnionych, jak i dzieci z trudnościami - rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz umiejętności obserwacji i wnioskowania
• wzbogacania wiedzy matematycznej i przyrodniczej, kształtowanie dojrzałości szkolnej
• wzbogacenie warsztatu nauczycieli
• budzenie przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt poprzez kształtowanie właściwych postaw i zachowań
PRIORYTET 6
Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
Zadania
1
Poznanie siebie
„Dziecko tygodnia” - umożliwienie dzieciom przedstawienia swoich zainteresowań, pasji, hobby, opowiadania o sobie w grupie rówieśniczej.
Realizacja założeń nauczania rówieśniczego, czyli „peer-learningu” - prowadzenie zajęć lub zabaw przez dzieci na interesujące je tematy np. dinozaury, kosmos
2
Świat zawodów i rynek pracy
Przeprowadzenie tematyki tygodniowej: „Zawody” w każdej z grup
Umożliwienie dzieciom odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie
Organizacja kącików tematycznych związanych z danym zawodem – umożliwienie dzieciom podejmowanie próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
3
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych lub warsztatów umożliwiających wykonywanie czynności, których dzieci lubią się uczyć (planowanie zajęć poprzedzi diagnoza potrzeb dzieci).
4
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Umożliwienie dzieciom podejmowania prób decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej np. poprzez planowanie dnia w przedszkolu, wybór zabaw/ćwiczeń fizycznych wykonywanych w grupie/projektowanie dekoracji sali
6
Organizowanie wycieczek zawodoznawczych
7
Organizacja spotkań na terenie przedszkola z przedstawicielami rożnych zawodów/prezentacje multimedialne i filmy edukacyjne
Spodziewane efekty:
• poznanie przez dzieci swoich mocnych i słabych stron
• zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami
• ukształtowanie motywacji do działania
• pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci,
PRIORYTET 7
Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym
Zadania
1
Wymiana doświadczeń z dyrektorami i nauczycielami, którzy już pracowali z dziećmi cudzoziemskimi – wykorzystanie dostępnych źródeł informacji i materiałów (MEN, kurator oświaty, organizacje pozarządowe, wydawnictwa, itp.)
2
Optymalizacja form komunikacji z dzieckiem i rodzicem przybyłym z zagranicy, w razie potrzeby rozszerzenie o formy komunikacji alternatywnej
3
Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego dla dzieci cudzoziemskich, przy wspierającym udziale specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej, specjalistycznej lub placówki doskonalenia nauczycieli.
4
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci w formie porad/konsultacji/warsztatów (zgodnie z potrzebami)
5
Wykorzystanie książek do rozwijania u dzieci z doświadczeniem migracyjnym poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej - stworzenie przez nauczycieli bibliografii we współpracy z Biblioteką Pedagogiczną w Koronowie
Spodziewane efekty:
• wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci z doświadczeniem migracyjnym
• uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców
3. Realizacja zadań wynikających z działalności statutowej przedszkola
3.1 Udział dzieci i nauczycieli w konkursach
Udział w konkursach organizowanych przez instytucje zewnętrzne: plastycznych, muzycznych, recytatorskich, przyrodniczych i ekologicznych.
Korzystanie z bazy konkursów na stronach:
https://blizejprzedszkola.pl/konkursy
https://konkursydladzieci.eu/
3.2 Organizacja imprez i uroczystości ogólnoprzedszkolnych według harmonogramu uroczystości przedszkolnych