ZABAWY OGÓLNOROZWOJOWE
Drodzy Rodzice!
Od 25 maja nasza placówka wznowiła zajęcia opiekuńcze. Mając na uwadze, że wiele dzieci w dalszym ciągu pozostaje w domach, będziemy na tej stronie prezentować Państwu propozycje zajęć domowych dostosowanych do wieku dzieci, w odpowiednich zakładkach. Zachęcamy do zabawy w wolnej chwili. Pamiętajcie, że zawsze chętnie umieścimy zdjęcia z Waszej pracy na naszej stronie internetowej. Powodzenia!!!
1 czerwiec 2020r.
21 maj 2020 r.
Dzień dobry przedszkolaki!
Gimnastyka dobra sprawa Dla nas wszystkich to zabawa
Ręce w górę i w przód i w bok
Skok do przodu, w górę skok.
Zapraszam na "jarzynową gimnastykę" https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0&index=5
Już niedługo swoje święto obchodzić będą Wasze Kochane Mamusie, Tatusiowie i Wy kochane przedszkolaki - czyli kto? RODZINY.
Jeśli chcesz możesz nauczyć się piosenki dla mamy "KOCHAM CIĘ TI AMO JE T'AIME"
https://www.youtube.com/watch?v=MeRTMshkHJs
Niespodzianka dla mamy - wykonaj dla mamy kwiatka z tektury i rolki papieru.
*******************************************************************************************************************
20 maj 2020 r.
Zapraszamy na poranną gimnastykę.
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg
Maszeruj w miejscu w rytm melodii i pokazuj kolejne części ciała. Na koniec wymień jakie zapamiętałeś zmysły:
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg
Ref. Pięć zmysłów mam
I wszystkie znam! (2x)
1. Oko widzi, patrzy w koło,
Czy jest smutno, czy wesoło!
Ref. Pięć zmysłów mam
I wszystkie znam! (2x)
2. Ucho słucha, nasłuchuje,
Co usłyszy to notuje!
Ref. Pięć zmysłów mam
I wszystkie znam! (2x)
3. Nos wywącha zapach wszelki,
I ten piękny i ten średni!
Ref. Pięć zmysłów mam
I wszystkie znam! (2x)
4. Język smaki podpowiada,
Pyszna każda jego rada!
Ref. Pięć zmysłów mam
I wszystkie znam! (2x)
Możesz wykonać poniższe zadania, nie musisz ich drukować, możesz tylko pokazać i odpowiedzieć.
źródło: Kolorowy świat z plusem Wyd MAC
******************************************************************************************************************
19 maj 2020 r.
Zapraszamy do porannej gimnastyki razem z MISIEM:
https://www.youtube.com/watch?v=-FsquZmd24A&feature=emb_rel_pause Źródło: lulek.tv
na początek MARSZ - maszeruj i wysoko podnośckolana, klaszcz rytmicznie w dłonie, a potem tup nogami.
HEJ HEJ POBUDKA - JADĄ, JADĄ MISIE zaproście rodziców lub rodzeństwo do zabawy, na pewno znacie tę piosenkę.
https://www.youtube.com/watch?v=qWWNJbo3JwU
Czy wiecie, że 15 maja było ŚWIĘTO RODZINY - To świetny początek, by porozmawiać o RODZINIE.
RODZINA jest bardzo ważna. to w niej czujemy się bezpiecznie, z rodziną miło spędzamy czas, bawimy się, ale gdy trzeba pomagamy sobie.
Obejrzyj filmik Pani Monii i rozwiąż kilka prostych zadań
https://www.youtube.com/watch?time_continue=598&v=LAKgnWNLMlg&feature=emb_title
Posłuchaj piosenki lub spróbuj zaśpiewać: "NAJLEPSZA DRUŻYNA TO MOJA RODZINA"
https://www.youtube.com/watch?time_continue=11&v=OpRTsApxNX0&feature=emb_title
Dzień Mamy i Taty zbliża się wielkimi krokami! Jak co roku o tej porze trenujemy wierszyki, piosenki i tańce
Naucz się dla mamy wierszyka:
Wiem, że jestem urwis mały, ale to nie wada przecież !
Bez urwisów to by było strasznie nudno na tym świecie.
Te urwisy nic dobrego, lecz gorące serca mają
i jak dobrze urwisują, tak tez dobrze i kochają.
I ja kocham ciebie Mamo z serduszka całego
i życzę przy tym święcie wszystkiego dobrego.
*******************************************************************************************************************
18 maj 2020 r.
Pamiętacie zabawę z małpką. Wesoła małpka zaprasza do zabawy: https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
Niedawno obchodziliśmy Dzień Polskiej Niezapominajki - święto to przypada na 15 maja. Po co jest to święto? A po to, by przypomnieć jak piękna jest nasza przyroda. Aby pamiętać, że trzeba o nią dbać i chronić ją, bo tak jak niezapominajka bywa krucha i delikatna. Trzeba pamiętać o ważnych chwilach w życiu, o osobach, z którymi się spotykamy, mieszkamy na co dzień.
A teraz posłuchajcie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=0W3Hbyp5xGA
Propozycja pracy plastycznej:
niezapominajka z nakrętek
metoda origami kołowego
niezapominajki z wełny
*******************************************************************************************************************
15 maj 2020 r.
Zapraszam do zabawy muzyczno-ruchowej: https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
Ręce do góry hop sa sa, teraz kucnij i złap psa.
Ręka prawa, ręka lewa i już latasz tak jak mewa.
Hop do przodu, klaśnij raz. Teraz w dół, a w górę dwa.
Noga prawa, noga lewa, kręcisz noga, tak jak trzeba.
W lewo raz, w prawo dwa, skacz na nodze, tak jak ja.
Obrót w lewo, klaśnij raz, zatańczymy jeszcze raz.
Kto z nas nie lubi słuchać bajek? Posłuchajcie i spróbujcie zaśpiewać piosenkę Eweliny Depty " Podróż do krainy bajek" https://www.youtube.com/watch?v=yFcvIKAnFZE
A tutaj zapoznasz się z zasadami korzystania z książek.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane, że książeczki chcą i lubią być szanowane!
A teraz zabawa dydaktyczna: Połącz takie same książki.
*******************************************************************************************************************
14 maj 2020 r.
Dzień dobry, propozycja na dzisiaj:
Trwa XVII Ogólnopolski Tydzień Bibliotek pod hasłem "Zasmakuj w bibliotece". Obejrzyjcie dziś bajkę o śwince Peppie i jej wizycie w bibliotece, a po obejrzeniu bajki porozmawiajcie o swoich domowych biblioteczkach, dzieci mogą pochwalić się nimi robiąc zdjęcia.
https://www.youtube.com/watch?v=gDF1UPSlKs0
Posłuchajcie wiersza Magdaleny Tokarczyk "Jak powstaje książka ?"
Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają i jaką drogę do nas przemierzają.
Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.
Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.
Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.
Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać...
Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.
W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają...
Recenzent poprawki nanosi sprawnie,a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.
Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie. W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie i tak tysiące książek powstanie.
Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie. W księgarni książkę możemy zakupić,a w bibliotece możemy ją wypożyczyć. Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy, ale na półkę ładnie odkładamy.
Praca plastyczna:
Zakładka do książki
Potrzebne będą:
kolorowe kartki z bloku technicznego,
włóczka i gruba igła,
nożyk do papieru,
klej i nożyczki.
Wycinamy z kartki bloku technicznego prostokąt o wybranych wymiarach (np. 15 x 5 cm). Następnie na środku prostokąta zaznaczamy ołówkiem dwa równoległe odcinki o długości 6 cm i łączymy je po jednej ze stron półkolem tak, by powstał kształt długiego "nosa". Używając nożyka do papieru (lub nożyczek po zrobieniu małej dziurki na środku), wycinamy ten kształt. Z kartek innego koloru wycinamy koła, które będą oczami naszej zakładki. Przyklejamy je nad nosem. Na szczycie zakładki robimy małe dziurki igłą i przewlekamy przez nie nitki włóczki - w ten sposób powstaną włosy. I gotowe! Oczywiście zakładki mogą mieć nosy o różnym kształcie - wszystko zależy od wyobraźni twórcy!
*******************************************************************************************************************
13 maj 2020 r.
Propozycja zabawy muzyczno-ruchowej. Do tej zabawy możesz przygotować instrumenty domowej roboty: dwie drewniane łyżki, pudełko plastikowe, metalowy garnek, pudełko tekturowe. I oczywiście dobry humor.
https://www.youtube.com/watch?v=x9F1oqntz_o
A teraz coś dla starszaków, możecie zaprosić do tańca rodzeństwo, albo zatańczyć całą rodziną.
https://www.youtube.com/watch?v=HPbZTS2Zxnc
A pamiętacie zabawę A ram sam sam... bawcie się dobrze!!!
https://www.youtube.com/watch?v=XdZ5R0Ixmlg
MALOWANE DŁOŃMI - A teraz propozycja wiosennych zabaw plastycznych: potrzebne będą kolorowy papier, farby, pędzelek i wasza wyobraźnia.
https://www.youtube.com/watch?v=sA88Fg0ZbNs
*******************************************************************************************************************
12 maj 2020 r.
Propozycja zabawy ruchowej
Skłony
https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
Skaczemy, biegniemy, ćwiczymy, tańczymy
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA
Duży i mały skok
https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M
11 maj 2020 r.
Zapraszamy do wesołej zabawy
https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs
Zabawy paluszkowe, rymowanki - pokazywanki
Kółko małe, kółko duże
Kółko małe, kółko duże, Rysujemy palcem w powietrzu małe i duże koło
Ręce w dole, ręce w górze, Ręce w dół i w górę
Najpierw w prawo, potem w lewo, Przechylamy w prawo i lewo
Tak się buja w lesie drzewo. Bujamy na boki.
Ręce w górę, ręce w bok
Ręce w górę, ręce w bok, Ręce w górę i w bok
Klaśnij, tupnij i zrób skok. Klaśnięcie, tupnięcie, wyskok
Ręce w dole, ręce w górze, Ręce w dół i w górę
Palec idzie już na buzie. Kierujemy palec na buzie.
Dziesięć małych małpek
Dziesięć małych małpek Wypowiadamy słowa rytmicznie pokazując 10 palców
Hop, hop, hop. Zginamy i prostujemy palce w rytm
Tak wesoło skacze, Zginamy i prostujemy palce w rytm
Hop, hop, hop. Zginamy i prostujemy palce w rytm
Stop! Trzymamy wyprostowane palce.
Zamiast małpko tutaj stać, Dotykamy pierwszego paluszka
Pora iść już spać. Chowamy palec.
Łamigłówki interaktywne - propozycja do zabaw, które dziecko może zrealizować w domu bez wsparcia rodzica. Interaktywne gry i łamigłówki zostały w całości odczytane najmłodszym. Pozwala to dziecku samodzielnie wziąć udział w wesołej zabawie. źródło panimonia.pl
*******************************************************************************************************************
8 maj 2020 r.
Dzisiaj proponujemy sensoryczne zabawy matematyczne:
Na początek piosenka - Licz z nami https://www.youtube.com/watch?v=Qxaf_udSzng
Zabawa w matematykę
Rozpoczynając ze swoim dzieckiem przygodę z matematyką, przede wszystkim należy pamiętać, że na wszystko jest czas i każde dziecko rozwija się inaczej. Nie przyspieszajmy niczego na siłę. Postarajmy się, żeby nauka matematyki w sposób naturalny wkradła się do codziennych czynności i zabaw, wówczas dziecko we własnym tempie przyswoi sobie niezbędną wiedzę.
Zadbajmy o to, żeby szczególnie pierwsze kroki w tę dziedzinę były częścią odkrywania świata, doświadczaniem, eksperymentowaniem, a nie żmudną procedurą polegającą na wyuczeniu się na pamięć cyfr. Starajmy się włączyć w to jak najwięcej zmysłów. Dziecko najlepiej poznaje świat, gdy ma możliwość go dotknąć, poczuć. Kiedy chcemy wytłumaczyć mu, że liczba 10 jest większa od 1, pokazanie symboli na kartce niewiele mu powie. Jeśli natomiast do pierwszego pojemnika wrzucimy jeden, a do drugiego dziesięć koralików, a w dodatku pozwolimy dziecku zanurzyć w nich ręce, będzie mogło ono za pomocą konkretu, a nie abstrakcji zrozumieć różnicę.
Zanim nasze dziecko wejdzie w tajemniczy świat całek i macierzy, powinno poznać podstawy – najlepiej i najłatwiej zrobić to w formie zabawy. Sposobów jest mnóstwo i nie potrzeba do tego jakiś szczególnie wyszukanych gadżetów. Do rozpoznawania cyfr warto wykonać solidne karty, które mogą się przydać do wielu zajęć wspierających naukę. Poniżej kilka inspiracji, jak w formie zabawy przekazać dziecku wiedzę matematyczną. Wszystkie są proste i niekosztowne. artykuł Agnieszka Szczurzylo źródło: dziecisawazne.pl
1. Wyklejanki/Prace plastyczne
Możemy przygotować pomoce edukacyjne wcześniej albo wykonywać je razem z dzieckiem. Na wydrukowany bądź namalowany przez dziecko szablon przyklejamy dodatki w takiej liczbie, jaką wskazuje wylosowana cyfra. Może to być doklejanie oczu potworom, kropek biedronce, gałek lodów w rożku, piór ptakowi czy pestek arbuzowi.
2. Liczenie ze smakiem
Kto powiedział, że do nauki liczenia nie można włączyć zmysłu smaku? Na podwieczorek przygotujmy kilka miseczek z różnymi smakołykami: rodzynkami, pestkami dyni, kawałkami owoców. Dziecko wybiera kartę i kładzie sobie (do jogurtu, na talerzyk albo prosto do buzi) tyle wybranego smakołyku, ile wynosi wartość wylosowanej cyfry. Jest to motywacja do szybkiego zrozumienia, która cyfra oznacza mniej, a która więcej.
3. Wyszukaj i policz
Do tej zabawy dobrze jest mieć przygotowany stały zestaw pomocy edukacyjnych. Mogą to być guziki czy koraliki w określonych kolorach albo wydrukowane szablony. Rozkładamy je na stoliku i prosimy o odnalezienie i policzenie np. czerwonych koralików, zielonych guzików, pszczółek czy biedronek. Na koniec dziecko ma odnaleźć kartę z cyfrą odpowiadającą ilości.
4. Nawlekanie koralików
Dziecko losuje kartę, a następnie nawleka na sznurek czy rzemyk odpowiednią liczbę koralików.
5. Sortowanie
Przygotowujemy 10 miseczek, kubeczków czy rolek po papierze toaletowym; numerujemy je kolejno. W osobnym pojemniku trzymamy przedmioty, które będą segregowane. Mogą to być guziki, kasztany, patyczki czy jakiekolwiek inne skarby. Dziecko wrzuca do środka liczbę przedmiotów odpowiadającą cyfrze podanej na pojemniku.
*******************************************************************************************************************
7 maj 2020 r.
Dzisiaj zapraszamy Was na wiosenną łąkę.
bamboletto.pl
Na początek gimnastyka https://www.youtube.com/watch?v=3_oZrVBfnhA
A teraz zapraszamy na BAL NA ŁĄCE
Zabawa plastyczna MIESZKAŃCY ŁĄKI Z KOLOROWYCH PASKÓW https://www.youtube.com/watch?v=ac005YUARcc
*****************************************************************************************************************
6 maj 2020 r.
Dzień dobry, dzisiaj zapraszam Dzieci na wirtualny spacer po lesie:
"Co to jest las?- film przyrodniczo- edukacyjny dla dzieci"
https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs
Posłuchaj piosenki https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs
Zapomniałam dodać propozycję plastyczną... Wiosenne drzewko 3D
https://www.youtube.com/watch?v=2FjRnpKuT5k
******************************************************************************************************************
5 maj 2020 r.
Na dzień dobry zabawa logopedyczna "Kwiatowe minki".
POBIERZ karty pracy
ZAGADKI O MIESZKAŃCACH ŁĄKI
Skaczą po łące, pływają w wodzie,
żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie.
(żaby)
Lata nad łąką w czerwonej kapotce,
a na tej kapotce jest kropka przy kropce
(biedronka)
Rośnie nad wodą ten mały kwiat,
niebieskim oczkiem patrzy na świat
i szepcze skromnie: Nie zapomnij o mnie.
( niezapominajka)
Na zielonej łące rosną ich tysiące,
W swej nazwie „sto” mają
Jak się nazywają?
(stokrotka)
Czy znacie takiego konika,
który pięknie w trawie cyka?
(konik polny)
Krążę nad łąką, ile mam sił,
i zbieram z kwiatów złocisty pył.
(pszczoła)
Pracowite, małe
budują wspaniałe
kopczyki, pałace.
Szanujmy ich pracę.
(mrówki)
Ten piękny owad
odwiedza kwiateczki,
ma skrzydła tęczowe,
niekiedy w kropeczki
(motyl)
Ma dwa różki, choć nie bodzie
mieszka w trawie albo w wodzie.
Domek swój, jak sami wiecie,
nosi zawsze na swym grzbiecie.
(ślimak)
Czerwone ma nogi
biało-czarne piórka, ,
do wody przed nim
żaby dają nurka.
(bocian)
*******************************************************************************************************************
4 maj 2020 r.
Dzień dobry, z okazji Dnia Strażaka przesyłam do poczytania wiersz Jana Brzechwy pt. "Pali się!":
http://wiersze.juniora.pl/brzechwa/brzechwa_p02.html
Zagadka
Kto pracuje w hełmie,
Pnie się po drabinie.
Kiedy syczy ogień
I gdy woda płynie? (strażak)
Posłuchaj piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=4k9MzjNAztg
******************************************************************************************************************
30 kwiecień 2020 r.
Dzień Dobry!
1. Na początek zagadka:
Pytanie nietrudne – to każdy przyzna:
Jak się nazywa Twoja Ojczyzna?
(odp. Polska)
„Moja Polska”- zabawa słownikowa. Rodzic może zadać dziecku kilka pytań:
Co to jest Polska?
Tworzyć wspólnie słownik pojęć związanych ze słowem Polska:
OJCZYZNA, KRAJ, NARÓD, POLAK, POLKA
2. W maju Polska ma swoje święto, posłuchajcie piosenki "Jestem Polakiem" https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
Polska to nasza ojczyzna, a my jesteśmy Polakami.
To jest mapa Polski
Wybierzmy się w podróż po Polsce:
Pierwszy przystanek - Zakopane i Góry Tatry
Drugi przystanek to
Przez warszawę płynie najdłuższa rzeka w Polsce.
Ostatni przystanek to Morze Bałtyckie
Możesz nauczyć się wierszyka Władysława Bełzy "Katechizm polskiego dziecka"
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.
3. "Mazurek Dąbrowskiego" - hymn Polski
Hymn jest ważnym symbolem naszego kraju. To nie jest zwykła pieśń. Zaśpiewajcie pierwszą zwrotkę i refren hymnu Polski. śpiewając hymn należy pamiętać o postawie wyrażającej szacunek, zachowanie powagi i spokoju.
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ
4. Zabawy plastyczne:
- Wydrukuj obrazek, pokoloruj wg wzoru, rozetnij wzdłuż lini i ułóż.
- Flaga Polski z rolek papieru
https://pl.pinterest.com/pin/310044755591979578/
- Mini Flaga Polski - wytnij z papieru białego i czerwonego dwa prostokąty, sklej je i przekłuj przez nie wykałaczkę.
- układanki z wykorzystaniem nakrętek
- kolorowanka
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/godlo-polski-kolorowanka/
******************************************************************************************************************
29 kwiecień 2020 r.
Dzień Dobry!
Poznaj Polskie Symbole Narodowe: godło Polski, Flaga Polski, Hymn narodowy "Mazurek Dąbrowskiego.
Obejrzyjcie film, w którym znajdziecie odpowiedź na pytanie: Jak wygląda godło Polski? Co symbolizują czerwień i biel? Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego jest wyjątkową pieśnią?
https://www.youtube.com/watch?time_continue=193&v=xQk8p7XY23A&feature=emb_title
Posłuchaj piosenki: "Piosenka młodego patrioty" https://www.youtube.com/watch?v=O8lbwWF7yXo
ZABAWY PLASTYCZNE: Pokoloruj rysunek zgodnie z instrukcją.
możesz pobierz plik do wydruku
*******************************************************************************************************************
28 kwiecień 2020 r.
Już niedługo rozpocznie się miesiąc maj, w którym obchodzimy bardzo ważne polskie święta: 1 maja Święto Pracy, 2 maja Dzień Flagi oraz 3 maja Święto Narodowe Konstytucji 3 Maja.
1. Posłuchajcie wiersza "Co to jest Polska" Czesława Janczarskiego ODSŁUCHAJ
- Co to jest Polska?-
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska- to wieś
i las,
i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, na tobą.
Polska- to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak- i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.
Skąd się wzięła Polska??? Obejrzyjcie bajkę "Gniazdo Białego Orła" https://www.youtube.com/watch?v=yMWBZkLlaa0
Czy wiesz, że orzeł biały stał się Polskim Symbolem Narodowym, godłem Polski.
3. Zadanie plastyczne
Wykonaj godło Polski
- potrzebne będą płatki kosmetyczne, klej, kartka papieru
- potrzebne będą: rolka papieru, biała i żółta kartka papieru, pisak i klej
POCHWAL SIĘ SWOIMI PRACAMI
******************************************************************************************************************
27 kwiecień 2020 r.
Dzień Dobry Przedszkolaki!
Propozycja zabawy... do posłuchania bajka muzyczna "Lata ptaszek" https://www.youtube.com/watch?v=tDWbIN8KPXI
Zadanie dla dzieci:
- narysowanie kolorowego ptaka lub
Pochwalcie się swoimi pracami.
polecamy ciekawe strony dla dzieci:
Opowiadania dla przedszkolaka
http://wierszykidladzieci.pl/wierszykibrzechwy.php
Bajka edukacyjna
https://www.youtube.com/watch?v=Iai4XRxyNgs
Wyliczanki dla najmłodszych
https://miastodzieci.pl/wyliczanki/
******************************************************************************************************************
24 kwiecień 2020 r.
Dzień Dobry!
1. Zapraszam na małą rozgrzewkę ĆWICZ ZE MNĄ
2. W tym tygodniu dowiedziałyście się jak dbać o naszą planetę. Ziemia to nasz dom, dom ludzi, zwierząt i roślin. Posłuchaj odgłosów natury, popatrz jaka może być piękna:
https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8
3. Dzisiaj obchodzimy Dzień Drzewa. DRZEWA – codziennie widzimy je z naszych okien, przechodzimy obok nich i nie zastanawiamy się, po co one są, i czy ważne są dla naszego życia.
ZAGADKA
Choć nie jest królem, lecz ma koronę
Przed słońcem i deszczem daje nam ochronę
Ma pień i gałęzie, co szumią na wietrze
I z różnych brudów oczyszcza powietrze. (Drzewo)
Źródło www.twinkl.pl
z drzew mamy owoce, drzewa chronią przed deszczem i słońcem, drzewa oczyszczają powietrze, z drzew robi się papier, z drewna drzew robi się meble. Dlatego tak ważne jest abyśmy dbali o przyrodę.
Na zakończenie posłuchajcie piosenki ZIEMIA TO WYSPA ZIELONA. Kto ma ochotę może też zaśpiewać.
*******************************************************************************************************************
23 kwiecień 2020 r.
Hej Przedszkolaki!
1. Chcecie posłuchać Jak Krzyś chroni naszą planetę? Zapraszam 5 latki FILMIK
2. Czy wiecie skąd się bierze deszcz? Posłuchajcie piosenki https://www.youtube.com/watch?v=rvTLwn27mE4
3. Do czego potrzebna jest woda?
Teraz już wiecie, że woda jest bardzo nam potrzebna. Woda to źródło życia.
Zobaczcie co się może stać, gdy człowiek zanieczyści wodę FILMIK EDUKACYJNY
4. Zastanów się Co by było, gdyby na Ziemi nie było wody?
*******************************************************************************************************************
22 kwiecień 2020 r.
Tak to już dzisiaj - nasza planeta ma swoje święto. Dzisiaj obchodzimy Międzynarodowy Dzień Ziemi!
Zabawmy się wesoło przy piosence Lola Pola „Jeden pstryk”
Śpiewajcie razem z Polą refren piosenki:
Jeden pstryk, jeden pstryk
Tak przyrodę chronisz w mig.
Zakręć kran, zakręć kran
Wtedy wody starczy nam.
To takie proste! Chrońmy naszą ziemię!
Mam dla was ciekawostkę Czy wy wiecie, że oprócz Ziemi w układzie słonecznym są jeszcze inne planety? A jakie zobaczcie TUTAJ
Ziemia to nasza planeta i wspólny dom dla milionów ludzi, zwierząt i roślin. Kochajmy ją i dbajmy o nią!
Dla chętnych proponuję wykonać LAURKĘ DLA ZIEMI
Można ją pokolorować, pomalować, wykleić kawałkami wydzieranego kolorowego papieru lub krepy. POBIERZ OBRAZEK
*******************************************************************************************************************
21 kwiecień 2020 r.
Dzień dobry Przedszkolaki!
Poproście rodziców o przeczytanie wiersza M. Tokarczyk "Chora Planetka".
Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała.
Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo.
Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana.
Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała.
Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią,
ale i on zapomniał o tym, że wczoraj z wieczora zamiast śmieci do kosza do pieca wrzucił,
a dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał.
Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana,
ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała tylko do jednego worka wszystko wsypała.
Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała.
I małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze.
I Józia co wodę miał źle zakręconą już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała.
Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała.
Pytacie dlaczego? Bo nikt o środowisko nie zadbał mój drogi kolego.
Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była,
Dbajmy o środowisko, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była!
Po wysłuchaniu wiersza odpowiedz na pytania:
- Dlaczego planetka miała smutną minę?
- Jak zachowywały się dzieci?
Zastanów się Jak możemy dbać o naszą planetę?
A teraz zobacz, co możemy robić, aby dbać o nasze środowisko.
ZADANIE PLASTYCZNE
Narysujcie lub namalujcie dwie planety, każdą na innej kartce. Jedną z uśmiechniętą miną, a drugą ze smutną miną i stwórzcie plakaty: Dlaczego planeta jest smutna i kiedy planeta jest wesoła?
Może to wyglądać tak:
Na zakończenie rozwiążcie zagadki:
1. Nikt z nas nie zaprzeczy,
że w nim dużo rzeczy:
obierki, odpadki,
gruz i zwiędłe kwiatki. (Śmietnik)
2. Kiedy samochody
z miejsca nagle ruszą
z rury wydechowej
wydostać się muszą. (spaliny)
3. Stoją głodne i czekają
na ulicy i na skwerku:
na patyczki od lizaków
i papierki od cukierków. ( kosze na śmieci)
*******************************************************************************************************************
20 kwiecień 2020 r.
Drogie Przedszkolaki. Zaczynamy nowy tydzień pod hasłem "Ziemia - nasza planeta, nasz dom."
List od Ziemii
„Drogie dzieci, piszę do was bardzo zmartwiona.
Jestem bardzo brudna, zanieczyszczona.
Chciałabym bardzo, abyście mi pomogły.
Gdy zapoznacie się z tym, co mam do powiedzenia,
będę pewna, że znacie się na ekologii
i będziecie o mnie dbać i mnie szanować.
Znowu będę czysta, piękna i zadbana.”
Posłuchajcie piosenki NASZA PLANETA
Ziemia, to nasz dom. To przyroda, która nas otacza. To woda, lasy, kwiaty, zwierzęta, ulica, po której wędrujesz do przedszkola, ogródek przed domem. Myślę, że nawet przedszkolaki mogą dbać o naszą Ziemię. Czy chcecie zostać Małymi Strażnikami Przyrody? Jeśli Tak, to złóżcie obietnicę:
Dziś „ekologia” modne słowo,
Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
Od dziś przyrodzie my pomagamy!
Jeśli już złożyłyście obietnicę, to posłuchajcie, co robić, aby dbać o przyrodę: Obejrzyjcie bajkę "Rady na odpady", w której zielony Smok zabierze Was w podróż po zanieczyszczonej planecie i opowie: co to jest segregacja śmieci, recykling i ochrona środowiska.
Czy już wiecie
• Co to jest ekologia?
• Co to jest recykling?
• Co to jest segregacja?
Zadanie plastyczno-techniczne dla dzieci :
Wyobraź sobie potwora , który mieszka na śmietniku – narysuj go po wysłuchaniu wierszyka.
Natalia Usenko „Potwór ekologiczny”
Raz potwór na śmietniku żył, wybredny niesłychanie.
Od wschodu słońca aż po zmrok wciąż chrupał śmiecie niczym smok –
na podwieczorek, obiad, kolację i śniadanie…
Miał śliczny przód i cudny tył i uszy miał futrzane.
By wszędzie porządeczek był, pochłaniał śmiecie z całych sił,
lecz tylko… SORTOWANE!
Zapamiętacie? Jak to szło?…
Oddzielnie PLASTIK, PAPIER, SZKŁO, OBIERKI i OGRYZKI.
By nam oczyścić ślicznie świat,
potworek wstrętne śmiecie jadł bez łyżki i bez miski!
Więc skoro już się znalazł ktoś, kto nasze brudy zjada,
chyba zgodzicie się – no nie? – że warto posortować je,
bo wymieszanych dań na stół PODAWAĆ NIE WYPADA!
Kto wykona takiego śmietnikowego potworka, niech się pochwali i zrobi zdjęcie, abyśmy mogli pokazać je innym dzieciom.
Zachęcam też do zrobienia prostego eksperymentu: Wyczarujmy naszą planetę.
Potrzebne będą: głęboki talerz, wapno - kilka tabletek musujących, barwniki spożywcze ( mogą być to do malowania jajek wielkanocnych) w kolorze niebieskim i zielonym, kubek z wodą.
Jak wykonać: na talerzu układamy tabletki musujące, w taki sposób, aby zakryć dno talerza. Następnie posypać wapno barwnikami i zalewać delikatnie wodą. Powinna ukazać się nam Taka Planeta
Miłej zabawy!
******************************************************************************************************************
17 kwiecień 2020 r.
Witam Wszystkie Przedszkolaki!
1. Na początek rozgrzewka PODSKOKI - DŹWIĘKI WYSOKIE I NISKIE
2. A teraz zagadka - "Co to za zwierzę?"
Mucząc woła gospodynię
Bo to zwierzę z tego słynie,
Że gdy muczy to oznacza -
Gospodynię czeka praca.
.Mleko wnet do wiadra leci,
By je piły wszystkie dzieci,
Żeby każdy z Was był zdrowy
A to mleko dają ...(krowy)
Jak już odgadłyście co to za zwierzę, to już wiecie, że krowa daje nam pyszne, zdrowe mleko. A co wiecie o mleku? Posłuchajcie
Krowy mieszkają na wsi w oborze. Mleko, które dają przez cały rok jest bardzo zdrowe. Krowy dojone są każdego dnia. Można to robić ręcznie lub przy pomocy elektrycznej dojarki. Następnie w specjalnych pojemnikach, zwanych cysternami, mleko wiezie się do mleczarni. Tam zostaje dokładnie zbadane czy nie zawiera bakterii, które mogą wywołać choroby. Mleko szybko się psuje, dlatego musi być szybko przetworzone. Otrzymuje się z niego: jogurty, sery, mleko w proszku, kefiry, lody, śmietanę, masło, maślankę. Część rozlewa się do butelek i kartonów. Gotowe produkty rozwożone są do sklepów.
3. Proponuję Wam wykonanie pysznego twarożku smakowego, może być na słodko - twarożek truskawkowy, lub na słono - twarożek szczypiorkowo-rzodkiewkowy. Jak wykonać taki twarożek? Na pewno uda ci się wykonać go samodzielnie.
* twarożek truskawkowy - rozdrobnić biały ser widelcem w miseczce, dodać truskawki rozdrobnione widelcem oraz kilka łyżeczek śmietany, doprawić cukrem do smaku i wymieszać.
* twarożek szczypiorkowo - rzodkiewkowy - rozdrobnić biały ser widelcem w miseczce, dodać kilka łyżeczek śmietany oraz posiekanego szczypiorku i rzodkiewki ( tu poproś o pomoc dorosłego), doprawić solą do smaku i wymieszać. SMACZNEGO!
4. A może mały eksperyment? Sztuczka z mleka https://www.youtube.com/watch?v=egwubPAVR8s
5. A na zakończenie posłuchaj piosenki, możesz też zaśpiewać KRÓWKA MU
Tekst:
1. Na polanie krówka stoi,
Pan gospodarz krówkę doi,
Białe mleko z krówki płynie,
Krówka ma wesołą minę.
Muuu...
2. No, a z mleka jest maślanka,
Masło, serek i śmietanka,
No i można oprócz tego,
Wypić także samo mleko.
Muuu...
3. Chociaż krówka ma dwa rogi
I łaciate oba boki,
To szanować krówkę trzeba,
Bo nam daje dużo mleka.
Muuu...
4. My dla krówki też coś mamy ,
Mlecznych zębów uśmiech cały,
Szklanki z mlekiem szykujemy,
Za jej zdrowie wypijemy.
Muuu...
#spiewajacebrzdace #śpiewającebrzdące #brzdace #piosenkidladzieci
*******************************************************************************************************************
16 kwiecień 2020 r.
Dzień dobry Przedszkolaki! Dzień Dobry Rodzice!
1. Na początek zabawa ruchowa: Zrób, tak jak ja!
2. Posłuchaj wiersza Stanisława Kraszewskiego „Na wiejskim podwórku”. Słuchaj uważnie!
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.
3. Po wysłuchaniu wiersza odpowiedz na pytania:
Co wydarzyło się w wierszu?
Kto spowodował kłopoty?
Co zrobił gospodarz?
Wymień jakie zwierzątka wystąpiły w wierszu? czy potrafisz nazwać zwierzęta dorosłe i ich potomstwo?
4. Jak masz możliwość wydrukowania kart pracy, to wydrukuj i POŁĄCZ ZWIERZĘTA I ICH POTOMSTWO otwórz
5. Jak już wykonałeś to zadanie możesz teraz zabawić się przy piosence GDACZE KURA KO KO KO
A na popołudnie proponujemy utrwalanie znajomości figur geometrycznych Otwórz plik
* Do zabawy można wykorzystać też klocki, które macie w domu:
- Skonstruuj z klocków figury: kwadrat, trójkąt, koło, prostokąt.
- Zbuduj jak największą figurę z klocków.
- Odrysuj wybrane klocki na kartce i nazwij jaka to figura.
- Włóżmy do worka klocki różnych kształtów , dziecko wkłada rękę do woreczka i zgaduje jaka to figura.
* Możesz też zagrać w grę; https://www.abcya.com/games/shapes_geometry_game
* A teraz możesz nauczyć się, jak narysować poznane figury Otwórz plik
*******************************************************************************************************************
15 kwiecień 2020 r.
Proponowana tematyka POZNAJEMY PRZYRODĘ - NOWINKI Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA
Dzień dobry dzieci!
1. Rozpoczynamy od rytmicznej rozgrzewki: Ćwiczcie razem z nami: https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
2. „Co słychać na wsi?" – zabawy ortofoniczne z wykorzystaniem bajki E. Michałowskiej „W zagrodzie Małgosi”.
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: Me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta,
Aż Małgosia jeść im da.
3. Obrazek wieś
(źródło: przedszkouczek.pl)
Odpowiedz na pytanie; Jakie zwierzęta mieszkają na wsi?
4. Posłuchaj i odgadnij Co to za zwierzątko? ODGŁOSY
5. Na zakończenie Posłuchaj piosenki: DZIADEK FAJNĄ FARMĘ MIAŁ
******************************************************************************************************************
14 kwiecień 2020 r.
ŚWIĘTA, ŚWIĘTA I PO ŚWIĘTACH....
Dzisiaj proponujemy z abawy sensoryczne:
Zabawa „Co rozpoznaję językiem?”
Rodzic zakrywa dziecku oczy, układa na talerzach kawałki warzyw, np.: sałata, pomidor, ogórek, marchewka. Dziecko zjada je, odgaduje nazwy warzyw.
Zabawa „Co czuje mój nos?”
Rodzic zakrywa dziecku oczy, układa na talerzykach kawałki warzyw, np.: przekrojoną cebulę, obrany czosnek, kawałek chrzanu. Dziecko wącha je, odgaduje nazwy warzyw.
Zabawa „Co czują moje ręce?”
Rodzic wkłada do worka warzywa, np.: ziemniak, papryka, pomidor, marchewka. Dziecko za pomocą dotyku rozpoznaje warzywa znajdujące się w worku, nazywa je.
Ćwiczenie „Lustro - śmieszne minki"
Dziecko w parze z rodzicem lub rodzeństwem siada naprzeciwko siebie. Jedna osoba jest „lustrem”, a druga się w nim przegląda. Osoba przeglądająca się w „lustrze” wykonuje różne czynności lub śmieszne minki. Natomiast osoba będąca „lustrem” stara się dokładnie naśladować pokazywane ruchy. Potem następuje zmian ról.
Propozycja Ruchowa:
Odbij balon jak najwięcej razy:
Do tej zabawy potrzebny jest balon i najlepiej kilka osób (rodzice lub rodzeństwo), które będą go odbijać. Liczcie ile razy uda Wam się go odbijać zanim dotknie podłogi.
Dziecko może spróbować utrudnionej wersji tej zabawy…
A gdyby tak spróbować odbijać balon tylko nogami…?
******************************************************************************************************************
10 kwiecień 2020 r.
Dzisiaj proponujemy ćwiczenia i zabawy muzyczno-ruchowe dla najmłodszych.
Trochę relaksacji dla naszych przedszkolaków i ich rodziców
„Masażyk relaksacyjny" (dzieci wykonują go rodzicom, rodzice dzieciom):
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia paluszkam i- kropki)
Była też w paseczki. (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki. (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki. (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi głaszczemy po plecach)
9 kwiecień 2020 r.
Święta Wielkanocne są najważniejszym świętem chrześcijańskim. Warto porozmawiać z dzieckiem o istocie tych świąt, o tradycjach z nimi związanych oraz o symbolach im towarzyszących. Często też zastanawiamy się, jak wyjaśnić dzieciom symbole wielkanocne i tradycje.
Skąd się wzięła nazwa WIELKANOC? „Jezus zmartwychwstał w nocy z soboty na niedzielę. Na cześć cudu zmartwychwstania mamy „„Wielką Noc” czyli Wielkanoc”
Co to jest ŚWIĘCONKA?Tradycją jest wyjście do kościoła w Wielką Sobotę, aby poświęcić pokarmy zgromadzone w wielkanocnym koszyczku. Jakie pokarmy powinny wchodzić w skład święconki i dlaczego?
Jajka
– symbol nowego życia. Przypominają o odradzającym się życiu w postaci kolorowych pisanek.
Chleb
– w liturgii symbolizuje ciało Chrystusa.
Sól i pieprz
– symbol trwałości i oczyszczenia. Ma również chronić nas przed popełnieniem grzechu.
Baranek
– symbolizuje zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, triumf życia nad śmiercią.
Wędlina
– ma zapewnić dobrobyt i zdrowie dla całej rodziny. Symbolizuje płodność i dostatek.
Chrzan
– krzepkość i siła.
Ciasto świąteczne
– oznaka umiejętności oraz doskonałości.
Niedziela Wielkanocna, Zmartwychwstanie Pańskie.Rankiem w Wielką Niedzielę odprawiana jest symboliczna i tradycyjna wielkanocna msza, która powinna zacząć się przed świtem, tradycyjnie o 6 rano. Podczas mszy głosimy światu Dobrą Nowinę o zmartwychwstaniu Jezusa Chrystusa Po raz pierwszy od rozpoczęcia Wielkiego Postu śpiewamy hymn Alleluja. Po zakończonym nabożeństwie, wraz z bliskimi możemy już podzielić się święconką i zasiąść razem do wielkanocnego śniadania.
A teraz posłuchajcie piosenki PISANKI, KRASZANKI, SKARBY WIELKANOCNE
*******************************************************************************************************************
Teraz jak już wszystko wiecie, drogie przedszkolaki proponujemy dwie gry, możecie się sprawdzić Co już wiecie o świętach wielkanocnych?
8 kwiecień 2020 r.
Dzieci w wieku przedszkolnym mają ogromną potrzebę ruchu. W tym trudnym czasie trochę trudniej nam ja zaspokoić, więc proponujemy dzisiaj trochę ruchu.
Skok po drabinie.
Potnijmy gazetę lub kartkę na paski i ułóżmy z nich drabinę. Zadaniem przedszkolaków jest skakanie pomiędzy szczebelkami drabiny.
Skoki przez skakankę.
Ułóżmy na podłodze skakankę lub tasiemkę. Stajemy na początku i przeskakujemy przez skakankę naprzemiennie poruszając się do przodu docieramy do końca skakanki.
Rzut piłką do celu.
Wykorzystujemy do tej zabawy miskę, skrzynię na klocki lub inny pojemnik. rzucamy piłką z określonego miejsca, tak aby trafić do pojemnika. Dla utrudnienia można zwiększać odległość między pojemnikiem.
Zielone, czerwone - jedź - stój! - ćwiczymy prawidłową reakcję na sygnał.
Dziecko naśladuje jazdę samochodem. Rodzic kieruje ruchem drogowym, gdy pokaże czerwony przedmiot ( wycięte z papieru koło, klocek itp.) dziecko zatrzymuje się, gdy pokaże zielone - dziecko może jechać.
Rób to co ja.
Zabawa naśladowcza - Rodzic podaje dziecku rytm do wykonania, np 4 przysiady, 3 podskoki (pajacyki), 2 klaśnięcia. W trakcie zabawy dzieci przeliczają ilość wskazanych rytmów. Po kilku powtórzeniach można zmienić rytm.
A żeby było jeszcze weselej można zabawić się przy muzyce. Święta Wielkanocne zbliżają się wielkimi krokami, przedszkolaki mogą pomóc podczas świątecznych porządków. Proponujemy zrobić to przy piosence: Piosenka o sprzątaniu.
*******************************************************************************************************************
7 kwiecień 2020 r.
Na dobry poranek i cały dzień proponujemy zabawę paluszkową:
„Zajączki” – zabawa paluszkowa
Pięć zajączków małych kica na polanie.- pokazujemy całą dłoń
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?- zginamy jeden palec
Pięć zajączków małych kica na polanie.- pokazujemy całą dłoń
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?- zginamy dwa palce
Pięć zajączków małych kica na polanie.-pokazujemy całą dłoń
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie? -zginamy trzy palce
Pięć zajączków małych kica na polanie. - pokazujemy całą dłoń
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie? -zginamy cztery palce
Pięć zajączków małych kica na polanie. - pokazujemy całą dłoń
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie? - zginamy pięć palców
Pięć zajączków małych już do mamy kica. - pokazujemy całą dłoń
Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.
A w wolnej chwili prosimy rodziców o przeczytanie utworu o białym baranku, a zadaniem dzieci niech będzie narysowanie lub namalowanie dowolną techniką historyjki o baranku. np. każdą zwrotkę na innej kartce.
Autor: Urszula Pukała
„Legenda o białym baranku”
Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.
Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.
Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują
******************************************************************************************************************
3 kwiecień 2020 r.
Wielkanocne zabawy matematyczne.
Świąteczny czas, to świetna okazja do przeliczania, klasyfikowania, grupowania przedmiotów, porównywania ich wielkości. Do tej zabawy można użyć ozdób świątecznych: zajączków, kurek, baranków, koszyczków itp. Jak można je wykorzystać?
(zapożyczone ze str. "Dzieckiem bądź.")
1. UKŁADANIE RYTMÓW: dziecko uczy się zauważać powtarzalności różnych wzorców, a w przyszłości ułatwia naukę matematyki oraz rozumienie otaczającego świata.
Układając rytmy z różnych przedmiotów trzeba pamiętać, aby każde ogniwo powtórzyć przynajmniej trzykrotnie, aby dziecko mogło złapać prawidłowość układu, potem może układać samodzielnie.
2. PRZELICZANIE: najprostsza aktywność
Kurki i jajka
Kładziemy przed dziećmi daną liczbę kurek i jajek, prosimy, żeby połączyły je w pary, pytamy czy każda kurka będzie miała swoje jajko. Kolejnym wariantem jest rozdzielanie pisanek po równo, żeby każda kurka dostała tyle samo jajek. Można też kurki ponumerować, a zadaniem dzieci jest dać kurce tyle jajek, ile wskazuje liczba
Jajka w koszyczku
Kładziemy przed dziećmi karteczki z cyframi lub pokazujemy odpowiednią ilość oczek na kostce do gry, jeżeli dzieci mają jeszcze problemy z rozpoznawaniem cyfr. Prosimy, żeby włożyły do koszyczka tyle jajek, ile jest napisane na kartce/pokazane na kostce.
Kolorowe pisanki
Dziecko przyporządkowuje pisanki do kurek wg kolorów.
*******************************************************************************************************************
2 kwiecień 2020 r.
ZAGADKA
Leży w koszyczku
pięknie wystrojone,
malowane, pisane,
drapane lub kraszone.
Pisanki, kraszanki - zabawa dydaktyczna
To jest pisanka. a to kraszanka
Czym się różnią? Jajko ozdobione wzorkami,malowane, dekorowane to pisanka. Jednokolorowe to kraszanka - tak zabarwione jajo zdobi się także wzorami, które są wyskrobywane ostrym narzędziem na skorupce.
Posłuchajcie piosenki "Na świątecznym stole." - Posłuchaj Możecie się jej nauczyć i zaśpiewać podczas wielkanocnego śniadania.
A tutaj znajdziesz słowa piosenki:
"Na świątecznym stole" sł. Danuta Gellnerowa, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Na świątecznym stole
pisanki jak kwiaty,
a obok pisanek
- baby pękate.
Potańczyć by chciały,
poskakać by chciały,
ale stół świąteczny
jest dla nich za mały!
Potańczyć by chciały,
poskakać by chciały,
ale stół świąteczny
jest dla nich za mały!
*******************************************************************************************************************
1 kwiecień 2020 r.
Drogie Dzieci - wkrótce Wielkanoc.
Chciałabym abyście posłuchały opowiadania G. Kasdepke "Najpiękniejsze..." POSŁUCHAJ
Po wysłuchaniu możecie wykonać różne zadania:
1. Ozdobną kurkę lub kurczaczka na świąteczny stół.
2. Możesz też narysować kurczątko w taki sposób kliknij tu.
3. Możesz też zatańczyć do muzyki M. Musorgskiego "Taniec kurcząt w skorupkach." - zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność reagowania na zmiany tempa akompaniamentu (szybko - wolno)
*******************************************************************************************************************
31 marzec 2020r.
Zabawy ruchowe - kiedy i po co?
Ważne są zajęcia ruchowe w ranku, gdyż pozwalają one zaktywizować ciało do pracy, ale i popołudniu, kiedy potrzeba ruchu i rozładowania energii daje się we znaki.
1. Mała rozgrzewka na dobry dzień "Raz, dwa, trzy - ćwiczysz Ty"
Zabawa rozwija poczucie rytmu, koordynację wzrokowo-ruchową, wprawia w dobry humor.
2. Zabawy w parach "Malowanka na plecach." Zaproście do zabawy rodzica, brata, lub siostrę.
Uczestnicy nawzajem "malują" sobie na plecach różne przedmioty i zgadują co to jest. Zaczynamy od prostych form, jak np. figury, piłka, kwiatek, dom, przechodząc później do bardziej skomplikowanych jak np. bałwan, samochód, żaglówka.
3. Zabawa dla całej rodziny "Jaką jestem zabawką?"
Dzieci wypowiadają się na temat ulubionych zabawek. Po kolei każdy z uczestników przedstawia gestami wybraną przez siebie zabawkę, a pozostali odgadują jaka to zabawka.
4. Zabawa ruchowa z elementem naśladowania “Raz i dwa, raz i dwa, każdy robi to, co ja”.
Uczestnicy nawzajem wypowiadają powyższe hasło i prezentują ćwiczenie do wykonania dla reszty osób, biorących udział w zabawie.
*****************************************************************************************************************
30 marzec 2020 r.
Witamy serdecznie wszystkie PRZEDSZKOLAKI i ich RODZICÓW!
Proponujemy dzisiaj krótkie słuchowisko " Bajka o chmurze". Jest to przygoda chmurki, która nie zawsze była miła dla swoich kolegów, chciała być najważniejsza na niebie, ale królewna Rózia znalazła na nią sposób.... Chmurka zrozumiała, że można być ważnym i jednocześnie lubianym.
Czy czasami zdarza ci się być niemiłym, psotliwym czy złośliwym? Pewnie tak. Wtedy wszyscy mają zły humor, mają smutne minki. Może warto wtedy zrobić dla kogoś jakąś niespodziankę, aby było weselej - dla mamy, taty, brata albo siostry? Jakie masz pomysły? Dla kogo wykonasz niespodziankę? Jestem bardzo ciekawa?
Zadanie na dziś - Wykonaj niespodziankę i podaruj ją wybranej przez siebie osobie. A przy okazji powiedz jej coś miłego!
27 marzec 2020 r.
Drodzy Rodzice.
Proponujemy dzisiaj opowiadanie o Jeżyku Bartku, który opowiada, że nie mógł pójść do leśnej szkoły, bo...... Zapraszamy do lektury.
opowiadanie "Jeżyk Bartek"
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
"Cztery żabki" Małgorzata Barańska – wierszyk z pokazywaniem dla maluszków
W stawie żyją cztery żabki.
Każda ma po cztery łapki.
Nie za duże, nie za małe,
do skakania doskonałe.
Dzieci siedzą skrzyżnie i wykonują czynności ilustrujące poszczególne wersy:
1. wysuwają kolejno cztery palce jednej dłoni, zaczynając od palca wskazującego;
2. i 3. poruszają czterema palcami obu dłoni, bez kciuków;
4. opierają po cztery palce obu dłoni na podłodze i naśladują nimi żabie skoki.
Zachęcamy do nauki wierszyka na pamięć i wspólnej zabawy z dzieckiem.
Źródło: Małgorzata Barańska, „Wchodzi, wchodzi Stach na dach. 103 wierszyki i zabawy kształcące motorykę, koordynację ruchową i ruchowo-słuchową”, wyd. Harmonia, Gdańsk 2012, s. 51
Porządkujemy klocki – klasyfikowanie według długości.
Umieszczamy na środku pokoju dużą liczbę klocków. Dziecko sortuje klocki według długości – od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie, następnie wskazuje, które są najdłuższe, a które – najkrótsze. Porównuje długość poszczególnych klocków. Rodzic zwraca uwagę na to, aby punkt przyłożenia klocków był wspólny. Zachęca dzieci do formułowania wypowiedzi, np.: Czerwony klocek jest dłuższy od zielonego, ale krótszy od żółtego. Dziecko może z pomocą rodzica zmierzyć ich długość za pomocą linijki.
*******************************************************************************************************************
25 marzec 2020 r.
Drodzy Rodzice czy znacie może stronkę LULEK.tv. To świetne miejsce dla waszych dzieci.
Dzisiaj proponuję obejrzeć "Wywiad z Bocianem" https://www.lulek.tv/vod/clip/wywiad-z-bocianem-wiem-ile-zjem-cz-5-46
Polecam także zabawę na ćwiczenie orientacji w przestrzeni, dziecko określi położenie różnych przedmiotów http://portal.scholaris.pl/resources/run/id/112661
*******************************************************************************************************************
24 marzec 2020 r.
"IDZIE WIOSNA KOLOROWA"
Zachęcamy do wspólnego oglądania filmiku o tematyce wiosennej: ,, Zwiastuny wiosny - rozpoznajemy wiosenne kwiaty'. W tle można usłyszeć utwór Antonio Vivaldiego pt."Wiosna".
Link do filmiku https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg
Co dalej można z tym zrobić?
1. Filmik pokazuje zwiastuny wiosny - kwiaty i ptaki.
Możecie nazywać wiosenne kwiaty: krokus, przebiśnieg, rannik zimowy, przylaszczka, sasanka, zawilec, pierwiosnek, hiacynt, tulipan, szafirek, żonkil. Jeśli nie rozpoznało wszystkich kwiatów, nic nie szkodzi, można odtworzyć filmik jeszcze raz, teraz na pewno Ci się uda.
2. Słuchanie muzyki klasycznej pobudza wyobraźnię i inspiruje do malowania lub rysowania muzyki.
link do filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o
Na początku dziecko może z zamkniętymi oczami wysłuchać utworu Antonio Vivaldiego pt."Wiosna". Wsłuchać się w niego, wczuć i uruchomić wyobraźnię. Po czym, w akompaniamencie tegoż utworu farbami wyrazić słyszaną muzykę. Można podać dziecku tytuł tego utworu, bądź nie - i dać szansę na dowolną interpretację.
Malowanie do muzyki to świetna zabawa - zachęcamy do wykonania prac plastycznych i przesłania nam celem prezentacji na naszej stronie.
******************************************
Dziś również zachęcamy do zabawy z rymowanką "Idziemy na polowanie"
Idziemy na polowanie! (tupanie nogami)
Wysoka trawa: szu … (ręce w górze)
Idziemy! (tupanie nogami)
Niska trawa: szu … (ręce w dole)
Idziemy! (tupanie nogami)
Most! (bębnienie piąstkami po klatce piersiowej)
Idziemy! (tupanie nogami)
Błoto! (uderzanie dłońmi o policzki)
Nagle: co to?
Wilk? … Uciekamy!
(W szybkim tempie powtarzamy od tyłu gesty: błoto – tupanie, most – tupanie, niska trawa – tupanie,
wysoka trawa – tupanie)
*******************************************************************************************************************
23 marzec 2020r.
MAMY WIOSNĘ! A wiec zadanie dla dzieci wiosenne. Zachęcamy do założenia hodowli fasoli.
Potrzebujemy: słoik, gazę, gumkę recepturkę lub sznurek, klika fasolek i wodę :)
PRZYPOMINAM!!! Doświadczenia można sfotografować i przesłać na adres p. manienkow@o2.pl. Chętnie zamieścimy je na stronie internetowej.
*******************************************************************************************************************
20 marzec 2020r.
Dziś proponujemy Państwu wierszyki - rymowanki dotyczące gimnastyki:
1.
Prawa noga, wypad w przód,
a rękoma zawiąż but.
Powrót, przysiad, dwa podskoki,
w miejscu bieg i skłon głęboki.
Wymach rąk w tył i do przodu
Już rannego nie czuć chłodu.
Dzieci inscenizują ruchami treść wierszyka/piosenki.
Prawa noga – noga prawa wyprostowana i uniesiona w górę,
Wypad w przód – wyciągnięta noga opada na podłogę,
A rękoma zawiąż but – skłon do wysuniętej nogi i naśladowanie zawiązywania buta,
Powrót – powrót do pozycji zasadniczej,
Przysiad – przysiad z wyciągniętymi do przodu rękoma,
Dwa podskoki – dwa podskoki w miejscu,
W miejscu bieg – bieg w miejscu,
I skok głęboki – skłon z sięgnięciem rękoma palców nóg,
Wymach rąk w tył – wysunięcie rąk do tyłu,
I do przodu – wysunięcie rąk do przodu,
Już rannego nie czuć chłodu – postawa wyprostowana.
LUB
2.
Gimnastyka, dobra sprawa,
dla nas wszystkich to zabawa.
Ręce w górę i w przód, i w bok,
skłon do przodu, w górę skok.
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Kolana, pięty, kolana, pięty
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos.
Głowa, ramiona…. -pokazujemy obiema rękoma głowę i kolejno wszystkie wymieniana części ciała i twarzy.
zapraszamy do wspólnej zabawy!
Grono Pedagogiczne poleca zajrzeć na stronę http://www.kreatywniewdomu.pl/
*******************************************************************************************************************
19 marzec 2020r.
W ZAKŁADCE "EFEKTY ZABAW DOMOWYCH" pojawiać się będą zdjęcia prac dzieci. Każdy kto chciałby opublikować zdjęcie z pracą własnego dziecka winien wysłać je na adres: p.manienkow@o2.pl. Jest to jednoczesne z wyrażeniem zgody na publikację tejże pracy. Prace nie będą opatrywane danymi dzieci!!!
ZADANIE: NARYSUJ LUB NAMALUJ PODZIĘKOWANIE DLA SŁUŻB CODZIENNIE RATUJĄCYCH ŻYCIE W TEJ TRUDNEJ DLA WSZYSTKICH SYTUACJI !
*******************************************************************************************************************
18 marzec 2020r.
W najbliższym czasie będziemy wspierać i zachęcać wszystkie dzieci, oczywiście za pośrednictwem rodziców i przy współpracy z rodzicami, do samodzielnej i twórczej nauki i zabawy w domu. Wychowawcy i nauczyciele będą na tej stronie wskazywać i proponować różnorodne zabawy i ćwiczenia z różnych obszarów aktywności i działalności artystycznej dzieci oraz propozycje zadań domowych ukierunkowanych na wspólną zabawę i naukę w domu. Proponowane formy pracy można dostosować do własnych możliwości i oczekiwań. Zachęcamy do współpracy! DO DZIEŁA!
*******************************************************************************************************************
17 marzec 2020r.
Dziś mamy dla Was wierszyk:
Dwa kółeczka się spotkały
Dwa kółeczka się spotkały
i zrobiły okulary.
Teraz każdy z nas już może
nosić sobie je na nosie
i oglądać świat nasz cały
przez różowe okulary.
Zachęcamy do nauki!
*******************************************************************************************************************
16 marzec 2020r.
Zabawy logopedyczne:
- gimnastyka buzi i języka
- zabawy oddechowe / piórka bibułki, statki z papieru, wiatraczki, bańki/
- zabawy słowne i słowno-ruchowe / wiersze, rymowanki, wyliczanki, zabawy paluszkowe i masażyki/
- gry logopedyczne
- układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych
- tworzenie własnych książeczek
W trosce o poczucie bezpieczeństwa, spokój i harmonijny rozwój dzieci i efektywne wykorzystanie tego wyjątkowego czasu włączajmy się w zabawy z dziećmi, aktywnie spędzajmy z nimi czas.
#zostań w domu
*******************************************************************************************************************
13 marzec 2020r.
Drodzy Rodzice
W związku z zaistniałą sytuacją i zamknięciem placówek edukacyjnych w tym naszego przedszkola przedstawiamy Państwu propozycje zabaw edukacyjnych i form spędzania wspólnego czasu z dziećmi:
- rodzinne granie w gry planszowe
- układanie puzzli, układanek
- zabawy konstrukcyjne, budowanie z klocków,
- gry i zabawy matematyczne
- wspólne oglądanie dziecięcych programów w TV
- zabawy plastyczne / kolorowanie, wycinanie, malowanie, lepienie z wykorzystaniem różnych mas plastycznych/
- głośne czytanie bajek
- zabawy w teatr/ tworzenie pacynek, postaci paluszkowych, lalek/
- kalambury i zagadki