KIERUNKI PRACY W ROKU SZKOLNYM 2023/2024

Kierunki pracy na rok szkolny 2022/2023

 
Aneks na rok 2023/2024


„Twórczy przedszkolak o każdej porze roku - rozwijamy wyobraźnię, kreatywność, tworzymy, dbamy o sprawność fizyczną”

Kreowanie twórczego przedszkolaka przewiduje wykorzystanie metod nastawionych na odkrywanie, poszukiwanie i działanie przez dziecko,
zatem w jak najszerszym stopniu wykorzystanie metod aktywizujących:
- ekspresyjnych - sprzyjających rozwijaniu umiejętności werbalnych, wyrażania odczuć, przeżyć, emocji za pomocą języka,
- dramowych i inscenizacyjnych - ułatwiających spontaniczne, niereżyserowane odtwarzanie ról, rozwijających kreatywność i wyobraźnię.
Metodom aktywizującym towarzyszyć będą metody słowne takie jak:
opowiadanie, rozmowa, nauka tekstu, instrukcja, objaśnienie,
oraz metody oglądowe - wzór, pokaz, obserwacja.
Dziecko zdobywa wiadomości na podstawie własnych obserwacji, przeżyć, doznań, gdy samodzielnie dochodzi do wiedzy, jest to wiedza przeżyta, doświadczona i najtrwalsza. Dlatego zastosowane zostaną metody samodzielnych doświadczeń i zadań stawianych do wykonania (doświadczenia, eksperymenty).

Proponowane formy pracy z dziećmi podczas realizacji kierunku:
- praca indywidualna
- praca grupowa
- praca zbiorowa.

Nie wolno zapominać też o obowiązującej dla wieku przedszkolnego zasadzie nauki przez zabawę. Dlatego forma zabawowa będzie dominować w zajęciach o charakterze artystycznym - stosowane będą następujące formy zabawowe z dziećmi:
- zabawy twórcze
- zabawy inscenizacyjne
- zabawy ruchowe
- zabawy przy muzyce
- konkursy
- uroczystości
- wystawy

Pamiętajmy również o wspieraniu dzieci w rozwijaniu ich aktywności fizycznej:
• aktywność ruchowa jako warunek pozytywnego pojmowania zdrowia
• aktywność niezbędna do prawidłowego rozwoju
• zwiększanie odporności fizjologicznej, korygowanie wad postawy,
• kształtowanie pozytywnych nawyków ruchowych
Stworzymy dzieciom warunki do poznawania, odkrywania, przeżywania, nabywania wiedzy przez bezpośrednie eksplorowanie i doświadczanie.


PRZEWIDYWANE EFEKTY/KORZYŚCI REALIZACJI KIERUNKU

   Podejmowane przez nas działania wpłyną znacząco na rozwijanie u dzieci kreatywności, a szczególnie nieszablonowego, twórczego myślenia. Dadzą dzieciom szansę wyjścia poza ramy programowe, schematy, pobudzą pomysłowość, aktywność twórczą i inwencję najmłodszych. Proponowane metody, formy pracy zapewnią dzieciom zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności przez samodzielność, odkrywanie, poszukiwanie, doświadczanie. Stwarzane sytuacje edukacyjne pobudzać będą dzieci do zadawania pytań zgodnie z ich zainteresowaniami, poszukiwania na nie odpowiedzi. Ponadto zaangażowani rodzice poznawać będą i odkrywać w toku wspólnych działań sposoby pobudzania dziecięcej kreatywności. Stworzymy okazje, aby uczyli się motywować i zachęcać swoje dzieci do pomysłowych, nietuzinkowych działań, rozbudzać dziecięcą wrażliwość i fantazję. Wprowadzane przez nas rozwiązania korzystnie wpłyną na atrakcyjne i efektywne zagospodarowanie czasu pobytu dzieci w przedszkolu. Zachęcanie dzieci i rodziców do wspólnego uprawiania sportu. Mamy nadzieję, że przyczynią się do promocji naszej placówki w środowisku lokalnym.

EWALUACJA
- Podsumowanie realizacji zadań przez nauczycieli
- Wymiana doświadczeń podczas rozmów i spotkań indywidualnych i grupowych
- Wnioski z obserwacji dzieci
- Rozmowy, wywiady z dziećmi

CEL GŁÓWNY

TWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWIJANIA TWÓRCZEJ AKTYWNOŚCI DZIECI W RÓŻNYCH FORMACH DZIAŁALNOŚCI:
LITERACKIEJ, TEATRALNEJ, PLASTYCZNEJ, MUZYCZNEJ, RUCHOWEJ

BipBiuletyn Informacji Publicznej