ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

26 czerwiec 2020 r.

Kochani, przesyłam Wam kolejną część ćwiczeń logopedycznych ze zwierzętami.
Miłej zabawy!

Img 20200622 121528

Img 20200625 145101

Img 20200625 145236

Img 20200625 145324

****************************************************************************************************************

21 czerwiec 2020 r.

Kochani, zapraszam Was do wspaniałego logopedycznego tygodnia z Afryką.
Miłej zabawy!

Img 20200622 121528

Img 20200622 121541

Img 20200622 121613

Img 20200622 121659

22 czerwiec 2020 r.

Skutki nieprawidłowego toru oddechowego u dzieci

Niepoprawny tor oddechowy jest coraz częściej obserwowany przez wielu specjalistów (Mira Rządzka 2011). Bardzo ważne jest poznanie przyczyny tego zaburzenia, a następnie przemyślenie drogi terapeutycznej. Oddychanie jest niezbędną do życia, wykonywaną bez kontroli i świadomości podstawową czynnością organizmu.
Poprawny tor oddechowy odbywa się drogą nosową, przy domkniętych ustach, szeroki język uniesiony za szyjkami zębów siecznych i wysklepiający przednią i środkową częścią podniebienia twardego (tak zwana pozycja wertykalno – horyzontalna języka Pluta-Wojciechowska 2017).
Poprawny wdech podczas wypowiedzi jest rytmiczny, szybki wykonany bez podnoszenia ramion, natomiast wydech: długi, powolny w czasie którego odbywa się wypowiedź.

Img 20200622 130559

Skutki niepoprawnego oddychania to:

- otwarta buzia,
- ślinienie,
- bladość, niedotlenienie
- powracające infekcje
- cofnięcie żuchwy
- hipotonia mięśnia okrężnego warg, niewydolność warg, wiotkość mięśni policzkowych: wargi są stale rozchylone, górna warga często jest lekko uniesiona; wiotkość warg powoduje trudności ze sprawnym jedzeniem, widoczne już w czasie nauki jedzenia z łyżeczki; innym problemem jest utrudnione dmuchanie, które często skutkuje niemożnością oczyszczenia, wydmuchania nosa;

Co zrobić gdy dziecko oddycha ustami?

- należy zwrócić uwagę na ułożenie ciała dziecka podczas oddychania
- skontaktować się z laryngologiem w celu sprawdzenia drożności nosa (wykluczenia polipów) i trzeciego migdałka
- skonsultować się z logopedą/neurologopedą, który przeprowadzi dokładny wywiad, oceni napięcie mięśniowe, sposób oddychania oraz oceni napięcie mięśniowe w obrębie twarzoczaszki


Bibliografia:
1. Skorek E., Rządzka M., Profilaktyka i terapia dysfunkcji oddechowych u dzieci, Zielona Góra 2011.
2. Pluta – Wojciechowska D., Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia wybranych form zaburzeń, Bytom 2017.
3. Matyja M., Doroniewicz I., Neurorozwojowe podstawy rozwoju mowy i terapii logopedycznej [w:] Kaczorowska – Bray K., Milewski M., Wczesna interwencja logopedyczna, Gdańsk 2016.

*****************************************************************************************************************

19 czerwiec 2020 r.

Kochani, na dzisiaj przesyłam Wam gimnastykę buzi i języka w Zoo.

Słonecznej zabawy!

Img 20200618 221746

18 czerwiec 2020 r.


Z okazji zbliżającego się Dnia Taty przesyłam Wam karty rozszerzające słownictwo i laurki do pokolorowania wersja dla chłopca lub dziewczynki.

Miłej zabawy!

OTWÓRZ KARTY

16 czerwiec 2020 r.


Kochani dzisiaj przesyłam krótkie ćwiczenie na doskonalenie spostrzegawczości: połącz w pary.
Miłej zabawy!

Img 20200615 135415

10 czerwiec 2020 r.

Dzisiaj proponuję Wam ćwiczenia oddechowe, rozumienia, pamięci słuchowej i orientacji przestrzennej.
Miłej zabawy!

Img 20200610 094624

Img 20200610 094637

Img 20200610 094652

*******************************************************************************************************************

9 czerwiec 2020 r.

Dzisiaj przesyłam dla Was grę "Wesołe kappagammowe rodzinki". Gra przeznaczona jest dla 2-4 graczy. Zadaniem graczy jest zdobycie jak największej liczby rodzinek (trzyosobowych).
Udanej zabawy.

OTWÓRZ ĆWICZENIA

********************************************************************************************************************

5 czerwiec 2020 r.


Kochani, dzisiaj przesyłam Wam ćwiczenia pt: " Czego będę potrzebowała, gdy ...." . Waszym zadaniem jest odszukanie i zakreślenie lub ustne udzielenie prawidłowej odpowiedzi.

Miłej zabawy!

Img 20200605 121117

Img 20200605 121130

Img 20200605 121148

Img 20200605 121205

******************************************************************************************************************

4 czerwiec 2020 r.

Moi drodzy, zapraszam do ćwiczeń grafomotorycznych. Pierwsza karta zawiera gotowe ślady do poprawienia przez dziecko. Druga karta takich śladów nie ma, można samemu narysować.

Img 20200604 121508

Img 20200604 121456

******************************************************************************************************************

1 czerwiec 2020r.

życzenia

29 maj 2020 r.

Drogie dzieci, dziś zapraszam Was do ćwiczeń z Żabką.

Poćwiczymy sekwencje ruchowe, naukę liczenia i różnicowania samogłosek.

POBIERZ ĆWICZENIA

Miłej zabawy.

27 maj 2020 r. 

Poniżej pomocny artykuł o tym jak ćwiczyć pamięć dziecka, która niewątpliwie jest niezbędna w procesie poznania świata, warunkuje nie tylko procesy uczenia się, ale także mówienia i myślenia. Mózg ma bardzo trudne zadanie, gdyż musi przechować obrazy wzrokowe, słuchowe, smakowe czy informacje językowe.

Pobierz ćwiczenia

26 maj 2020 r.

Dziś proponuję wam zabawy z analizy i syntezy wzrokowej, ćwiczenia uwagi słuchowej oraz buzi i języka.
Miłej zabawy!

1

2

3

4

5

6

Jeśli chcesz możesz wydrukować KARTY PRACY DO DRUKU

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na dzień Mamy proponujemy też bajkę logopedyczną


Kubuś obudził się z pięknym uśmiechem na buzi (szeroki uśmiech)

Nic dziwnego, dziś jest święto Mamy i dzień pełen niespodzianek.

Kubuś przeciągnął się, ziewnął (mocno ziewamy, szeroko otwierając buzię).

Wstał z łóżeczka i wyjrzał przez okno, rozglądając się w różne strony (wysuwamy język do przodu , w linii prostej, kierujemy w stronę noska, na bródkę, na prawo, na lewo.)

Słoneczko pięknie świeciło – to będzie piękny dzień dla Mamy, pomyślał Kubuś i uśmiechnął się szeroko ( pokazujemy ząbki w szerokim uśmiechu).

Kubuś obudzi tatę i razem poszli do sklepu ( tup – tup – tup ).

Kupili wszystkie składniki na czekoladowe ciasto, kwiaty, baloniki i pyszne owoce na soki.

Tato położył piękny biały obrus na stole ( wysuwamy długi i szeroki język na brodę), który przedtem dokładnie wyprasował (pssssssss........). Na stole postawił ulubiony dzban Mamy z kolorowymi tulipanami. Ach, jak pięknie pachniały ( długi i głęboki wdech noskiem, długi i spokojny wydech buzią, wraz z przedłużoną artykulacją głoski aaaaa....)

Następnie przyszedł czas na upieczenie ciasta. Kubuś pod fachowym okiem taty dokładał do miski wszystkie składniki, dokładnie ucierał (sz.....sz......sz......) i mieszał ( wykonujemy okrężne ruchy mocno wysuniętym z buzi językiem – buzia szeroko otwarta) I oto już ciasto można włożyć do piekarnika ( szerokie otwieranie i zamykanie buzi.). Następnie panowie zmiksowali pomarańcze, marchewki i jabłka na pyszny sok ( brrruumm, brrruumm, brrruuumm).

Po chwili w domu zaczął się rozchodzić wspaniały zapach ( wdech noskiem i wydech buzią). Zostało jeszcze przystrojenie domu balonikami i serpentynkami ( wdech buzią – zatrzymanie powietrza przez chwilę w jamie ustnej, tzw ,,balonik’’, wirowanie , wysuniętym z buzi językiem. Na koniec Kubuś z tatusiem posprzątali mieszkanie- odkurzyli podłogę ( oblizywanie dna jamy ustnej za dolnymi ząbkami), pościerali kurze, nawet z wysokich półek (oblizywanie policzków od wewnątrz, górnych ząbków od wewnątrz i na zewnątrz.)

Kiedy przyszła mama z pracy, była bardzo szczęśliwa z przygotowanej niespodzianki. Zjedli pyszne ciasto ( przeżuwanie – buzia zamknięta) wypili pyszne soki (picie soku przez rurkę). Mama ucieszyła się z pięknych kwiatów. Po złożeniu Mamie pięknych życzeń, wielu uściskach i całusach ( przesyłamy całuski) Kubuś z tatusiem zaprosili Mamę do kina, a potem poszli na spacer do kwitnącego parku.

Koszyczek dla Mamy

Opracowanie: M.Gawzińska

******************************************************************************************************************

20 maj 2020 r.

Kochani, w niedługo mamy bardzo ważne święto - Dzień Mamy. Z okazji tego święta
wysyłam wam ćwiczenia rozwijające komunikację. Na końcu znajdują się dwie laurki do pokolorowania ( dla chłopca i dziewczynki).
Udanej zabawy :)

ĆWICZENIA

18 maj 2020 r.

Img 20200514 091659

*******************************************************************************************************************

14 maj 2020 r.

Propozycja na dzisiaj to memory z przyimkami. Wystarczy wydrukować karty pracy i wyciąć obrazki. Następnie układamy wycięte karty, tak aby obrazki nie były widoczne i szukamy dwóch takich samych obrazków.

OTWÓRZ DOKUMENT

*******************************************************************************************************************

13 maj 2020 r.

Ćwiczenia małej motoryki przez zabawę – jak i po co?
Źródło:panimonia.pl

Ćwiczenia małej motoryki to podstawa niesamowicie istotna nie tylko ze względu na przyszłą naukę pisania, ale również ze względu na mowę! Mózgowe ośrodki odpowiedzialne za ruchy języka blisko sąsiadują z tymi, odpowiedzialnymi za precyzyjne ruchy dłoni. Potwierdza to również praktyka, zarówno pedagogiczna jak i logopedyczna – stymulowanie małej motoryki jest nie do przecenia.

Ćwiczenia małej motoryki – po co?

• ćwiczenia małej motoryki są niezbędne dla prawidłowej mowy dziecka – stymulują ją i wspierają terapię, szczególnie przy opóźnionym rozwoju mowy.
Dzieci z opóźnionym rozwojem ruchowym często wykazują deficyty w obszarze ruchów precyzyjnych. Niemówiący maluszek nie radzi sobie z trzymaniem łyżki, starszak z opóźnionym rozwojem mowy często z trudem mierzy się z wycinaniem, kreśleniem znaków literopodobnych, tworzeniem wydzieranek. Różnym zaburzeniom mowy towarzyszą nieprawidłowe wzorce ruchowe, itp. Tak też – to nie magia i nie czary.

Ćwiczenia małej motoryki to niezbędny krok dla rozwoju czynności samoobsługowych
Ćwiczenia małej motoryki bazują na tym, czego wymaga od nas codzienność. Nawlekanie koralików to pierwszy krok dla wiązania butów i zapinania guzików. Układanie mozaik, puzzli typu in-out, klocków manipulacyjnych o różnych kształtach – to wszystko ćwiczy na swój sposób banalną umiejętność. Jaką? Chwytanie drobnych przedmiotów, podnoszenie zabawek z dywanu, układanie przedmiotów na miejsce, a później chwytanie kredki czy długopisu.

• ćwiczenia małej motoryki to pierwszy stopień przyszłej nauki pisania
Jeśli chcemy, by sześciolatek pięknie kreślił pierwsze literki, trzylatek powinien sprawnie nawlekać koraliki. Z jednej strony ćwiczenia małej motoryki doskonalą precyzję, sprawiają, że ruchy dziecka stają się bardziej dokładne. To ważne! Nie trudno dostrzec jak ogromnej precyzji wymagać będzie kreślenie liter. Z drugiej strony to pewnego rodzaju profilaktyczne fizjoterapia dłoni – mięśnie pracują z odpowiednim napięciem, przyzwyczają się do samokontroli, dzięki czemu unikniemy w przyszłości nadmiernej męczliwości podczas pisania i wykonywania różnego typu prac plastycznych.

Ćwiczenia małej motoryki – jak?

Odpowiedź jest prosta – przez zabawę. To bardzo ważne, by dziecko podczas tego co robi czuło się bezpiecznie i komfortowo. Dlaczego? Po pierwsze – intuicja słusznie podpowiada nam, że tak ma być. Po drugie – ćwicząc cokolwiek nie możemy powodować deficytów w obszarach emocjonalnych.

Ćwiczenia małej motoryki – przykłady

Możesz wykonywać je z dzieckiem w domu. Ćwiczenia należy dobierać zależności od wieku i upodobań dziecka oraz od “poziomu zaawansowania”.

Ćwiczenia małej motoryki – proste zabawy
To powinny potrafić już 2,5 – 3latki.
• puzzle typu in-out – takie z chwytakiem lub wypustką na paluszka. Przy okazji doskonalą percepcję wzrokową!
• zabawy paluszkowe;
• klocki manipulacyjne – te, którymi trzeba trochę pomanewrować nim trafią na swoje miejsce
• układanie budowli z klocków – proste i bardzo potrzebne, dodatkowo wspieramy wyobraźnię przestrzenną i intuicję geometryczną dziecka
• zabawy masami sensorycznymi – różnymi, chyba żadna nie jest zła, o ile nie jest jakąś podejrzaną toksyną z azjatyckiego rynku.
• nawlekanie koralików na druciki – to prostsze niż nawlekanie na sznurek. Drucik nie ucieka. Starsze dzieci mogą tworzyć z nich ciekawe kształty!

Ćwiczenia małej motoryki – poziom wyżej!

To dobre ćwiczenia dla 3,5-5 latków
• dopasowywanie kształtów typu twist z zamkniętymi oczami – wystarczy wykorzystać klocki manipulacyjne (takie jak te powyżej) i zawiązać dziecku oczy, to już nie lada sztuka!
• nawlekanie koralików – kolorowe sznurki i koraliki sprawią, że ta zabawa będzie bardzo atrakcyjna dla dziecka. Można próbować też nakładać je z zawiązanymi oczami – to wyzwanie!
Starsze dzieci mogą układać je według wzoru.
• “Przybijanki”
• Mozaiki – na rynku jest ich całe mnóstwo! Drewniane, plastikowe, sześcienne, z drobnymi koralikami, z koralikami do wciskania w wypustki. Każda z nich nieco różni się poziomem – warto wypróbować kilka;
• Wycinanie prostych wzorów, rysowanych linii i fal.

Ćwiczenia małej motoryki wymagające precyzji:
Warto ćwiczyć już wcześniej, ale najwięcej radości z poniższych ćwiczeń będą miały 5-6 latki
• kolorowanki, wydzieranki, wycinanki, wyklejanki;
• kreślenie wzorów, szlaczków;
• kalkowanie;
• tworzenie prac według wzoru z nietypowych mas plastycznych                                                                                                                       • malowanie farbami na różnych fakturach;
• nawlekanie drobnych koralików;
• szycie, wyszywanie;
• wiązanie butów tworzenie biżuterii;
• gra na instrumentach;
• lepienie z plasteliny i ciastoliny.

TUTAJ     POWYŻSZY DOKUMENT W WORDZIE ZE ZDJĘCIAMI

*******************************************************************************************************************

8 maj 2020r.

Kochani :)

Jednym ze sposobów stymulowania rozwoju mowy dziecka jest
TWORZENIE WŁASNYCH KSIĄŻECZEK
Dzieci to kochają!
Rysują obrazki, historyjki, scenki , bohaterów prawdziwych, bajkowych czy wymyślonych. Następnie tworzą stronę tytułową i proszą o zszycie lub sklejenie kartek.
Takie działanie pobudza myślenie twórcze, wyobraźnię, kreatywność, co więcej dziecko doskonali umiejętności manualne: rysowanie, klejenie, wycinanie, wydzieranie.
Twój przedszkolak nie lubi rysować? Nic nie szkodzi!
Może użyć naklejek, wycinanek, skarbów z podwórka czy lasu, plasteliny i stworzy niepowtarzalną opowieść „naklejkową”.
Każdego dnia możecie dołączyć kolejną kartkę i wymyślać dalsze losy bohaterów.
Na podstawie własnej książeczki dziecko chętnie opowie nam jej treść. W ten sposób rozwija mowę, doskonali swoje słownictwo, przyzwyczaja się do obcowania z książką, ćwiczy pamięć.
Zachęcamy do tworzenia własnych książeczek o dowolnej tematyce.o dowolnej tematyce.

Leporello. Być może słowo to słyszysz po raz pierwszy, ale to nic innego, jak po prostu harmonijkowa, bezoprawowa kompozycja graficzna, czyli w naszym przypadku książka.
Leporello możesz zrobić na dwa sposoby: albo ze wstęgi naprzemiennie łamanego do postaci harmonijki kartonowego papieru, albo z wielu kartek tej samej wielkości klejonych taśmą do postaci wstęgi, a następnie składanych w harmonijkę.
http://wielki-czlowiek.pl/jak-zrobic-z-dzieckiem-wlasna-ksiazke-leporello/

Monika Janczukowicz

5 maj 2020 r.

Kochani dzisiaj przedstawiam Wam kolejną część „Rozwijanek”, czyli kart pracy które wspomagają rozwój mowy: możecie ozdobić serduszka dla najbliższych, spróbować poprawić winogrona po śladzie, a później palcem umoczonym w farbie je pokolorować, policzyć balony i wpisać ich liczbę oraz pobawić się z najbliższymi w zabawę paluszkową.
Udanej zabawy!

POBIERZ zadania

4 maj 2020 r.

Kochani dzisiaj przedstawiam Wam pierwszą część „Rozwijanek”, czyli kart pracy które wspomagają rozwój mowy.

POBIERZ zadania

30 kwiecień 2020r.

Proste sposoby na poprawę wymowy

SAMOGŁOSKI :)
U dzieci z wadami wymowy i u tych, u których rozwój mowy przebiega w sposób nieprawidłowy uzyskanie poprawnych samogłosek jest kluczowe - znacznie poprawia jakość komunikacji. Mowa staje się bardziej zrozumiała i wyraźna.
W języku polskim mamy 8 samogłosek A O U I E Y Ą Ę .
Oto kilka prostych ćwiczeń :

Naśladowanie odgłosów:
A – dziewczynka kołysze lalę, /aaa aaa aaa/
U – odgłos lecącego samolotu, /uuuuuu/
I – wyrażenie dźwiękonaśladowcze świnka,
O – zdziwiony chłopiec, /ooooo????/
E – płacz dziecka, /eeee eeee/
Y – chłopiec budzi się, podnosi ręce do góry.

Wypowiadanie samogłosek na różne sposoby:
• Przedłużanie : aaaa oooo uuuu eeee iiii yyyy
• Wymowa cicha i głośna: a u i o e y
• Krótka i rytmiczna wymowa:
a a a, o o o, e e e, i i i , u u u, y y y
• Zabawy dźwiękonaśladowcze;
eo eo iu iu iu io io io au, au, au

Kolejny krok to wymowa samogłosek w sylabach i potem w wyrazach.
samogłoski sylabie:
ma, me, mi, mo, mu ta, te ti to tu……, la, le, li, lo lu
w wyrazie: mama, tata, baba, lala….

Następnie zabawy w przeciąganie samogłosek w sylabie i wyrazie.
maaa, paaa, taaa, baaa, maaamaa, taaataa, paaapaaa.

Zdania:
Oooo!!! To Ooola i Baaaasia. Taaato tam lata bąąąk
Pooopatrz to Ooola. OOO!!! taaam śpi laaala.
Maaamo!! ja mam piiiłkę. Heeeejjjj. Hoooo, hoooo, hoooo

Takie zabawy, melodyjna, przesadna wymowa, zabawy w teatrzyk, odgrywanie postaci z bajek, zwierzątek budują uwagę słuchową dziecka i stymulują rozwój mowy.

Spróbujcie konieczne (: Paaaaa, paaaaaaa

Monika Janczukowicz

29 kwiecień 2020 r.

Usiądź wygodnie, spójrz wieczorem przez okno i przyjrzyj się niebu… Co widzisz?
W kwietniu był Dzień patrzenia w niebo, z
tej okazji chcemy Wam zaprezentować ćwiczenia oddechowe z autorskimi planszami (od Logojezyka) NOCNE NIEBO wraz ze świetlistymi GWIAZDKAMI.
ZAWARTOŚĆ:
- plansze Nocne Niebo z samogłoskami
- gwiazdki z samogłoskami

Miłej zabawy.

93273997 120343589621908 418980588075089920 O 93520199 120344199621847 8534807024603496448 O 93546190 120344076288526 6828799452891840512 O

lub POBIERZ PLIK

28 kwiecień 2020 r.

Proponuję Wam kochani zabawę z pszczołami.
Na dziś zadanie to zadanie to:
Zaprowadź pszczoły do odpowiednich uli i poćwicz głoskę k!
Pokoloruj wszystkie deski.

28 04 Wtorek

 Lub OTWÓRZ   ZADANIE

Powodzenia.

21 kwiecień 2020 r.

Dzisiaj proponuję trochę nietypowe zajęcia logopedyczne JOGA Z KOTEM LOTEM. 

Screenshot 2020 04 20 10 11 36 819 Com.Android.Chrome

Screenshot 2020 04 20 10 11 47 492 Com.Android.Chrome

Screenshot 2020 04 20 10 11 54 081 Com.Android.Chrome

Screenshot 2020 04 20 10 12 00 810 Com.Android.Chrome

Screenshot 2020 04 20 10 12 06 905 Com.Android.Chrome

20 kwiecień 2020 r.

Dlaczego warto bawić się z dzieckiem SŁOWAMI:
• zwiększamy zasób słownictwa czynnego i biernego,
• rozwijamy wyobraźnię,
• uczymy reguł gramatycznych i fleksyjnych,
• ćwiczymy narządy mowy,
• usprawniamy słuch fonemowy.
Prosta zabawa, a tyle korzyści!
ZABAWY SŁOWNE + POMOCE DYDAKTYCZNE 

14 kwiecień 2020 r.

Pozostając w klimacie świątecznym proponuję Wam kochani zabawę z kurczaczkami. Zabawa kształci orientację w przestrzeni, utrwala pojęcia matematyczne. W przypadku braku drukarki, można wykorzystać maskotkę.

Przebieg zabawy w dwóch wersjach: z kartą pracy i z maskotką:  ZOBACZ I BAW SIĘ

9 kwiecień 2020 r.

 Witam serdecznie!

Polecamy Wam kochani grę, która usprawnia narządy mowy: GRA

Miłej zabawy!

7 kwiecień 2020 r.

Dziś polecamy świąteczne zabawy logopedyczne z samogłoskami. Miłej zabawy OTWÓRZ PLIK

6 kwiecień 2020 r.

ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy, a więc język, wargi i podniebienie przygotowują do prawidłowego mówienia. Można je prowadzić w formie zabawy już z 2-3 letnim dzieckiem. Dzieci mają naturalną skłonność do wielokrotnego powtarzania ulubionych zabaw.
Jeśli więc potraktujemy ćwiczenie jako zabawę, będzie ono dla dziecka czystą przyjemnością. Rola dorosłego polega na pokazaniu poprawnie wykonanego ćwiczenia i zachęcaniu dziecka do pracy przez chwalenie za podejmowany wysiłek, choćby efekty nie były od razu widoczne.
Lepiej ćwiczyć krótko, ale częściej 3 - 4 minut z 3-latkiem, do 10 ze starszym dzieckiem, pamiętajmy jednak, że czas trwania i liczbę powtórzeń należy dostosować do indywidualnych możliwości dziecka. Na początku należy wykonywać ćwiczenia z dzieckiem przed lustrem, kiedy potrafi już wykonać je bez kontroli, można wykorzystywać każdą nadarzającą się okazję.

ĆWICZENIA - otwórz plik

3 kwiecień 2020 r.

Karmienie a mowa

Ilustracja Dzieciaka Menu Wektorowy Projekt Jedzenie I Odżywianie Odnosić Sie 70869435

W praktyce logopedycznej obserwuje się często zależność miedzy sposobem karmienia dzieci a rozwojem mowy. Przyjmowanie przez dzieci przez dłuższy okres papek, pokarmów płynnych i rozdrobnionych znacząco wpływa na jakość artykulacji. Podobna zależność dotyczy zbyt długiego podawania pokarmów w butelce.
U takie dzieci występuje często:
• obniżone napięcie wokół ust, czyli usta są otwarte,
• występuje nadmierne patologiczne ślinienie się, a język często wchodzi między zęby.
• takie dzieci zazwyczaj mają utrwalony nieprawidłowy tor oddechowy (przez usta), co również osłabia mięśnie warg i języka, który nie ma szans na prawidłowe ułożenie.
Dodatkowo u dzieci zbyt długo karmionych rozdrabnianym jedzeniem pojawia się wybiórczość pokarmowa lub niechęć do zdrowej pełnowartościowej diety.
Niektóre dzieci nie chcą jeść konkretnych pokarmów, ponieważ ich jama ustna nie jest do tego przystosowana lub ich umiejętności oralno-motoryczne nie są na tyle rozwinięte, aby mogły sobie poradzić z danym pokarmem. W trakcie jedzenia biorą udział:
• żuchwa,
• zęby,
• język,
• policzki,
• ślinianki,
• gardło wraz z przełykiem,
• mięśnie.
Ich współpraca musi być dobrze skoordynowana, aby dziecko mogło stworzyć kęs pokarmu. W przypadku braku współpracy dziecko może odgryzać zbyt duże kęsy, dławić się, nie być w stanie pogryźć lub połknąć kęsa, co też może być powodem zadławienia.
Sposoby postępowania w sytuacji ograniczonego przyjmowania pokarmów:
• usprawnianie elementów jamy ustnej
• nauka gryzieni
• połykania
• usprawnianie sensoryczne i sensomotoryczne
• nauka odczuwania smaków, zapachów, dźwięków
• praca nad przełamywaniem obaw, lęków i niechęci prezentowanych przez dziecko w odniesieniu do konkretnych pokarmów
Ogromny wpływ na pokonanie problemu mają działania rodzica, który:
• nie zmusza do jedzenia a zachęca,
• wspiera, podsuwa nowe smaki,
• pozwala uczestniczyć dziecku w przygotowaniu posiłków,
• pozwala dotykać, lizać wąchać produkty.
Jeśli dziecko nadal nie będzie chciało próbować nowych smaków, wieloskładnikowych dań lub niechętnie spożywa pokarmy o określonej konsystencji, fakturze, smaku lub zapachu czym prędzej skonsultujcie się z logopedą, psychologiem lub pediatrą.
Podjęcie szybkiej interwencji może ograniczyć negatywne skutki do minimum.

mgr Monika Janczukowicz

1 kwiecień 2020 r.

"Wpuszczając" dziecko do kuchni wspomagamy jego rozwój ogólny, a w tym rozwój mowy i komunikacji. W kuchni można nie tylko wspólnie gotować, ale też bawić się z wykorzystaniem wszystkiego co się tam znajduje. Możemy poznać dziecko z innej strony, tu objawia się jego charakter, niektóre będą chciały zdominować sytuację, inne będą się przyglądać, a jeszcze inne będą współpracować lub podrzucać swoje pomysły. Kuchnia to miejsce gdzie możemy budować i rozwijać więzi rodzinne, badać i poznawać świat wszystkimi zmysłami. Wspólne gotowanie to okazja do rozwijania małej motoryki, która idzie w parze z rozwojem mowy. Pozwalając dzieciom na "kuchenne zabawy" silnie wpływamy na rozwój mowy. Poprzez poznanie wielozmysłowe wzbogacamy słownictwo dziecka. To wspaniała okazja do rozmowy z dzieckiem. Poniżej przedstawiamy kilka zabaw do wykorzystania podczas wspólnie spędzonego czasu w kuchni.

OTWÓRZ PLIK

30 marzec 2020 r.

Poniżej przedstawiamy link do zabaw w domu z dzieckiem - zabawy słowne, rozwijające spostrzegawczość wzrokową, doskonalące orientację w przestrzeni.

 Link  ZABAWY

25 marzec 2020r.

Zabawy fonacyjne dla dzieci i rodziców.

1. Zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt.
Z pomocą książki możemy naśladować zwierzęta, bawić się w zgadywanki „jakie to zwierzę” i zadawać podchwytliwe pytania na myślenie np. „Idzie baran, za nim koza, a na końcu kot jakie odgłosy wydają”? 


2.Wierszyki dźwiękonaśladowcze np.

"Zwierzęce gadanie" J.Beszczyński
Co mówi bocian, gdy żabę zjeść chce? Kle kle kle
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum kum kum
Co mówi kaczka, gdy jest bardzo zła? Kwa kwa kwa
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? Miau miau miau
Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko ko ko
Co mówi kogut, gdy budzi w kurniku? Ku ku kukuryku
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Mee mee mee
Co mówi krowa, gdy brakuje jej tchu? Mu mu mu
Co mówi wrona, gdy wstaje co dnia? Kra kra kra
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? Hau hau hau
Co mówi baran, gdy jeść mu się chce? Bee bee bee
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce? Nic!
Przecież ryby nie maja głosu.

„Azorek” E.Skorek
Przed domem przy budzie
głośno Azor szczeka,
to jego szczekanie
już słychać z daleka:
– Hau, hau, hau…
Gdy Azor jest wściekły,
Humorek zły miewa,
To warczy tak groźnie,
Że drżą wokół drzewa:
– Wrrr, wrrr, wrrr…
Gdy piesek narzeka,
ma jakieś życzenie,
to zamiast szczekania
słychać to skomlenie:
– Oi, oi, oi…
Gdy pies chce nam przekazać
nowiny nam smutne,
słychać wycie długie,
żałośnie okrutne:
– Auuu, auuu, auuu…
Lecz najczęściej Azor,
gdy siedzi przy budzie,
to szczeka tak pięknie,
że dziwią się ludzie:
– Hau, hau, hau…

„Poliglota”
Jestem mały poliglota, bo rozumiem psa i kota.
Ptasi język także znam, zaraz udowodnię wam.
Kotek miskę mleka miał. Pyszne było – miauknął: miau miau.
Piesek też by pewnie chciał, szczeknął głośno: hau hau.
Małej myszce ser się śni, piszczy cicho: pii pii pii.
Kurka zniosła jajek sto. Gdacze o tym: ko ko ko.
Kaczka śliczne pióra ma, Kwacze dumnie: kwa kwa kwa.
Nad jeziorem żabek tłum, kumka sobie kum kum kum.
Jak to dobrze kumie, kumie, że ktoś po żabiemu umie.


„Oznaki wiosny” E.Skorek
Kiedy wiosna tu przychodzi,
pani zima stąd odchodzi.
Słońce świeci już jaśniutko,
wietrzyk wieje tak leciutko: – Szyszuszu…
Budzą się w słońcu motyle,
kwitną złociste żonkile.
W ogrodzie u mojej mamy
czerwienią się tulipany.
Rośnie trawa, świeci słonce,
boćki klekoczą na łące: – Kle, kle, kle, kle.
Kiedy słyszą klekot żabki,
uciekają do sadzawki: – Kum, kum, kum, kum.
Już jaskółki przyleciały,
jest też z nami słowik mały: – Tirli, tirli, tirli…
Gile za to odleciały,
bo za ciepło u nas miały: – Frrru…, frrru…, frrru…
Wszystko to oznaki wiosny,
wie o tym dziecko i… każdy dorosły!

3.Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
mężczyzna- głośne „hohohoho”
kobieta- o średnim natężeniu „hahahaha”
staruszka- cichutko „hehehehe”
dziewczynki- piskliwy „hihihihi”
chłopcy- hałaśliwy „hahahaha”

Zwierz

4. Śpiewanie samogłoskowych kołysanek lalkom i misiom na melodię „Kotki dwa” śpiewamy tylko aaaaaaaaaa lub mruczymy „mmmmmm”

24 marzec 2020r.


Polecamy Wam kochani bajki logopedyczne, które bawią i równocześnie usprawniają aparat artykulacyjny, szczególnie język i wargi. Rodzice czytają bajkę, a dziecko wykonuje polecenia w nawiasach (wytłuszczonym drukiem). Ćwiczenia można wykonywać przed lusterkiem.

27167202 Cute Mouse Cartoon Waving

"Porządki"
To jest myszka i jej domek. Gdy tylko zaświeciło słońce, myszka wyszła przed domek (wysuwanie języka jak najdalej na brodę), rozejrzała się dookoła (zataczanie kółka językiem), spojrzała w prawo, a potem w lewo (język dotyka prawego i lewego kącika ust). Postanowiła wrócić do domu i zrobić w nim porządki. Najpierw umyła sufit (język dotyka podniebienia), potem zamiatała podłogę, (język wykonuje ruchy na dnie jamy ustnej), wytarła kurze z mebli (język myje wewnętrzną stronę zębów), umyła okna, najpierw jedno (wypychamy językiem policzek), potem umyła drugie. Na koniec wyciągnęła odkurzacz i odkurzyła dywanik (język zwija się w rurkę). Ponieważ odkurzacz nie wyczyścił dokładnie dywanika, myszka wzięła trzepaczkę i wytrzepała dywanik (mlaskanie językiem). Teraz myszka postanowiła coś zjeść. Nałożyła na miseczkę (język układamy w miseczkę) tik- taka i odpoczęła po ciężkiej pracy.

Indeks

"Osiołek"
Na polanie bardzo smacznie spał sobie osiołek (chrapanie). Gdy nastał ranek, osiołek się zbudził, bardzo szeroko otworzył swoją buzię i ziewał (ziewamy). Nagle poczuł się głodny. Nabrał więc sporo trawy do pyska (otwieranie i zamykanie ust) i dokładnie zaczął ją żuć (żucie). Po swoim śniadaniu osiołek oblizuje ząbki, żeby były czyste – każdy ząbek po kolei (przesuwamy językiem po zębach). Jedno źdźbło przykleiło się do podniebienia, trzeba je koniecznie oderwać (przesuwamy językiem po podniebieniu). Osiołek po swoim jedzeniu biega po polance (kląskanie), a ruchy te naśladuje język – raz w górę (język do nosa), raz w dół (język na brodę, buzia szeroko otwarta). Zmęczony osiołek podchodzi do strumyka i pije wodę (język zwinięty w rurkę). Przed nocnym spaniem osiołek dokładnie myje każdy ząbek (język przesuwamy po wewnętrznej i po zewnętrznej ścianie zębów) oraz policzki (językiem przesuwamy po wewnętrznej stronie policzków).

Mmm
"Gimnastyka"
Na początku jest rozgrzewka,
Językowa wprzód wywieszka.
Cały język wyskakuje,
Wszystkim nam się pokazuje.
W dół i w górę,
W lewo, w prawo.
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo!
Język wargi oblizuje,
Pięknie kółka wykonuje.
Popatrzymy do lusterka,
Jak się język bawi w berka.
Kto spróbuje z miną śmiałą
Zwinąć język w rurkę małą?
Może uda się ta sztuczka.
Trzeba uczyć samouczka.
mgr. Monika Janczukowicz

23 marzec 2020 r.

Logopedia w domu
Jednym z czynników warunkujących prawidłowy rozwój mowy jest sprawność całego aparatu mowy. W skład niego wchodzą:
• aparat oddechowy
• aparat fonacyjny
• aparat artykulacyjny
Propozycje ćwiczeń podzieliłam na 3 grupy: oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne. Podczas terapii wady wymowy odbywającej się w gabinecie logopeda ćwiczy z dzieckiem właśnie te aparaty. Dzięki poniższym propozycjom można bawić się w nie w domu.
Kilka ogólnych informacji:
• dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta- taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego
• artykulacja powinna odbywać się na wydechu.

ĆWICZENIA ODDECHOWE
1. Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:
długo- krótko- długo
słabo- mocno- bardzo mocno
Tak, żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu
2. Zawody statków– z papieru lub kory możemy zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole
3.Dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy. Również staramy się różnicować siłę wydechu.
4. „Kołysanie” misia. Dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak aby miś się kołysał.
5. Dmuchanie na pocięte paski papieru tak aby tańczyły.
6. Dmuchanie na wiatraczki, w gwizdki, trąbki
7. Papierowy słoń

poniżej link jak wykonać oddechowego słonika
https://www.youtube.com/watch?v=qZ92agnUZjY&feature=youtu.be&fbclid=IwAR03ra1SZBqlAsS_wjstm0TZgwNdLePyKJ-jKvu3fhj0CrSNg_59S8RVhzE 

18 marzec 2020 r.

Szanowny Rodzicu!
W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju i zarządzeniu dotyczącemu zdalnego nauczania Państwa dzieci, zwracam się do Państwa o pomoc w opanowaniu umiejętności prawidłowej wymowy dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną.
Poniżej przedstawię kilka ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu. Prosiłabym o znalezienie chociaż 10 minut każdego dnia na ćwiczenia. Wybierzcie stałą porę, aby ćwiczenia były stałym rytuałem dnia. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane. Proszę, bądźcie Państwo cierpliwi, gdy coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się, a razem będziemy cieszyć się z sukcesu Państwa dziecka.
P.S. Chętnie udzielę Państwu dodatkowych informacji i odpowiem na pytania, podzielę się też różnymi kartami pracy i dodatkowymi ćwiczeniami. Jeżeli są Państwo zainteresowani proszę pisać na: neurologopeda_przedszkole@wp.pl


Serdecznie pozdrawiam.

Agnieszka Tatar


PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH:
1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.

Przykłady:
„Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy, zwierzęta. (Przykładowa strona z odgłosami: https://odgłosy.pl/ )
Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (Z ilu wyrazów składa się zdanie: Mama czyta książkę. (3))
Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.
Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.
Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
„Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują wyrazy i zgadują. (m – a – m – a (mama), b – a – l – o – n (balon) itp.
„Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.

Ciekawy artykuł pomagający nauczyć dziecko głoskować i dzielić wyrazy na sylaby: (https://www.mjakmama24.pl/edukacja/pomoc-w-nauce/gloski-przyklady-aa-RZFj-caSE-AqfM.html)

2. Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.
Przesyłam link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych: http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/ )

3. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych - języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania.

Ćwiczenia warg:
Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,i-a,u-o,o-i,u-i,a-o, e-oitp.
Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

Ćwiczenia języka:
„Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
Kląskanie językiem.
Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.
Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
Płukanie gardła ciepłą wodą.
„Chrapanie” na wdechu i wydechu.
Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

Ćwiczenia policzków:
Nadymanie policzków –„ gruby miś”.
Wciąganie policzków –„ chudy zajączek”.
Naprzemiennie „ gruby miś” –„ chudy zajączek”.
Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
Dołączam jeszcze link do ćwiczeń grafomotorycznych, które wpływają pozytywnie na naukę pisania https://www.mjakmama24.pl/edukacja/edukacja-wczesnoszkolna/cwiczenia-grafomotoryczne-dla-dzieci-labirynty-dla-dzieci-do-wydruku-aa-x77P-3hVi-uXYk.html 

Przedstawione ćwiczenia są propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich jednego dnia.
Życzę udanej zabawy!

BipBiuletyn Informacji Publicznej